БУРИ В ЯКОРУДА: Радикални ислямистки фондации плащали на жените в Якоруда да се обличат по строго определен начин?

IMG_3459

Ислямският фундаментализъм трудно може да бъде определен и разглеждан като организирано движе­ние.

В България проповедни­ците на фундаментализма се появяват в началото на 90-те години. Ислямисти- те организират курсове по арабски език и изучаване на Корана в районите, населе­ни с български мюсюлмани. Раздават се големи суми за строеж на джамии и купува­не на сателитни приематели, даващи възможност да се гледат телевизионни про­грами от мюсюлманските държави.

Благоевградска област е сред най-уязвимите откъм нашествие на мю­сюлмански секти и нетрадиционни ве­роизповедания.

Само в Родопи­те са изградени повече от 1000 нови джамии, като общият им брой значително надминава този на църквите.6-Picture-012

Прикрити зад бла­городните намере­ния на фондации, емисари от чужбина обикалят селата със смесено население. Най-податливи на фундаменталистки влияния са селата в района на Белица и Якоруда. Първите пробиви на чужди емиса­ри датират още от 1993 г., когато в района пристига семейство пакистанци, леги­тимирано като политически бежанци.

По-късно службите влизат в дирите им и установяват, че са от сектата „Ахмадия“.

Атакуват основно ромски­те гета, където успяват да зарибят последователи с пътувания до Германия. Не­сполучливи обаче се оказ­ват опитите им да проникнат сред мюсюлманите. По-къс­но прокуратурата внася ис­кане за заличаването на сек­тата и съдът я забрани.

Малко след това нелегал­ната организация „Ислям­ска защита“ хвърля „бомбата“ с открито писмо, в което обявява, че ще се бори за създаване на мюсюлманска автономна област.

Ето част от съдържание­то на нейния устав: – „Чл. 3. Оформяне на мохамеданска етническа общност. Съз­даване на ислямска авто­номна област (в нея да бъ­дат включени етническите групи на турците, помаците и ромите, изповядващи ис­лямската религия), която област да има собствена телевизия, радио, полиция и управленска структура. – Чл. 6. Създаване на план за действие за защита на мохамеданското население при природни                бед­ствия и граждан­ски войни. – Чл. 8.ИСЛЯМ

Издигане на лич­ности от страна на мохамеданите, които да заемат важни държавни постове. – Чл. 11. Затвърждаване на ислямската ре­лигия у българите мохамедани. – Чл. 14. Силови дейст­вия за сваляне на правителството и институциите, които имат на­ционалистически елементи“.

Под този устав има печат, на кой­то е изобразена джамия, опасана с венец. От лява­та страна на ми­нарето има звезда и полуме­сец (символите на турското национално знаме), а от дясната – слънце. От двете стра­ни са изобразени човешки силуети, устремени към джамията. Както се разби­ра, за българите християни няма място в тази „Ислям­ска автономна област“.

През 90-те години десетки сирийци, пакистанци, алжир­ци се женят за жени от Пи­ринския регион и се засел­ват трайно у нас. Службите за сигурност са категорични, че за голяма част от тях бра­ковете с наши мюсюлманки са повод за легален престой и развиване на сектантска дейност.

Десетина акции са про­ведени от ДАНС в последните години в селата Аврамово, Конарско, Бел камен, Горно Краище, Лъжница и др. за изземване на ли­тература, проповяд­ваща ра­дикален ислям. Разслед­вана е фондация „Вяра“, в чието ръ­ководство са Али Ибрахим Ходжа и Ахмед Хасан Ахмед от с. Аврамово, както и Муса Исмаил Дурлу от с. Три­ мата са имами и про­повядват официално в джамии в Якорудско и Велинградско, четат лекции като оторизирани лица от Главното мюф­тийство. ДАНС обаче се добира до информация, че фондацията се явява осно­вен проводник на нетрадиционни идеи и на араб­ския тип ислям сред българските мюсюлмани.9-Picture-015

Тогава офи­циално служ­бите обявяват, че членовете на фондацията и техните близки поддръжници разпространяват и проповядват идеология, близка до течението сала­физъм и крайно радикално­то течение уахабизъм, което е съпроводено с процеси на разделение, верска не­навист и омраза, и поява на конфликти сред мюсюл­манската общност, която в България традиционно из­ повядва сунитско-ханефитски ислям. Членовете на фондацията са завършили висше духовно образование в Саудитска Арабия, предпо­лагаше се, че именно оттам идва финансирането, но не по официалния банков път. През 2008 г. членовете на фондацията са привиквани за профилактични беседи в ДАНС и получават преду­предителни протоколи, че застрашават националната сигурност. По-късно фонда­цията е заличена от регис­трите на съда.

В последните години се наблюдава коренна промяна в начина на об­личане на жените в села­та от Якорудско-Велинградския край. Вместо пъстрите шалвари те все по-често обличат манта

до земята, а мъжете пус­кат необичайно дълги бради, което драстично ги отличава от традицион­ния мюсюлмански дрескод. Заговори се дори, че радикални ислямистки фондации плащали на жените да ходят по стро­го определен начин.

В джамиите в Аврамово, Св. Петка, Горно Краище, Доспат, Смолян, Рудозем и др. села често пристигали странни чужденци за по ня­колко дни уж на поклоннически туризъм.

Вестник „Топ ПРЕСА“

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене