ЕК поиска 7 млн. евро глоба за лот 2 на

лот 2

Европейската комисия е предложила максималната санкция от 7 млн. евро за поръчката по възлагането на лот 2 от магистрала „Струма“. Това изясни Лазар Лазаров – ръководител на Агенция „Пътна инфраструктура“, която отговаря за поръчката, пише „Капитал Daily“. Това е станало ясно с писмо от дирекция „Регионална политика“ до Министерството на транспорта, за което индиректно признаха и от самото министерство преди дни.

Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за „Струма“ е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.

 

Причината

Най-вероятната причина за наложената корекция е ограничително изискване в самата поръчка за доказването на опит. В поръчката се казва, че от изпълнителя се иска да е изпълнил договор за ново строителство или реконструкция на магистрали или пътища с носимоспособност на пътната конструкция от 11.5 тона на ос, с обща дължина минимум 30 км, с приравнен габарит Г10.50 метра.

Проблемът е, че когато кандидатът е обединение, се иска всеки един от членовете на консорциума да е изпълнил по един такъв договор. Това е нарушение на логиката на обединяване и български и европейски одитори вече са улавяли такива примери. Например за болница в Сандански, където също е поставено такова изискване, българският одитен орган е отбелязал, че това е неравностойно третиране и „обезсмисля правото на икономическите оператори да се сдружават с цел да отговорят общо и заедно на поставеното от възложителя изискване.“

Възможно е в условията одиторите да са открили и други проблемни моменти.

 

София ще спори

Лазар Лазаров не смята, че тази корекция ще влезе в сила. Той няма притеснения, защото според него тази глоба също ще отпадне, както са отпаднали подобни корекции по различни пътни проекти миналата година. Докладът на ЕК наистина е предварителен и е изпратен до София за коментари. Българските власти сега ще върнат своето тълкуване на ситуацията и ще поискат намаляване или отпадане на корекцията. Вероятното основание, на което ще се иска това, е липсата на значим ефект от ограничителното условие върху конкуренцията.

По време на търга за лот 2 на „Струма“ значителен брой кандидати подадоха документи и бяха пресети на първия етап по опит и обороти, като осем бяха допуснати до втори етап. Австрийската Strabag се отказа, гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта, а трима бяха отстранени заради технически пропуски. Печелившата оферта бе на консорциум „Струма лот 2“, в който влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Пътстрой 92“ и италианската Impresa.

Ако българските власти докажат, че ефектът от ограничителните условия не е повлиял съществено и не е отблъснал много кандидати, то е възможно цялата санкция да отпадне или поне да бъде намалена. Ако не, то тази стойност ще трябва да бъде поета от бюджета на програма „Транспорт“. Това е най-чистата досега програма, но очакванията на български и европейски експерти са през тази година и тя да започне да търпи корекции заради идващите плащания по големи проекти, които ще бъдат одитирани.

 

Кой е лот 2

Лот 2 на „Струма“ е  „Дупница – Благоевград“ от км 322+000 до км359+000 – започва от с. Блатино и свършва на около 400 м. от пътен възел „Благоевград“. При прогнозна цена 200 млн. лв, тя беше възложена за почти 300 млн. лв. на 20 декември 2012 г. (малко над 4,1 млн. евро на км). Това се направи, тъй като се промени правилото и изпълнител не се избираше по най-ниска цена, което според строителите е декапитализирало сектора, а по икономически най-изгодна оферта.

Санкцията от 25% върху проекта възлиза на 7 млн. евро, защото тя е само върху досега направените разходи по проекта, а те са авансово плащане от 20% – около 25 млн. евро. 

Към момента строителството на лота продължава, тъй като бе забавено от археологически разкопки, които трябва да бъдат запазени. По неофициална информация, лот 2 на „Струма“ ще бъде завършен до края на тази година.

 

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене