Бившият директор на НПГ “ Д. Талев“ – Г. Делчев проговори след серия медийни скандали около името му … ВИЖТЕ КАКВО КАЗА :

Благой Мигден

Благой Мигден

Неврокопска Професионална Гимназия“Д.Талев“- едно нетрадиционно професионално училище в Българската образователна система.

Каква е истината?

Годината е 1992.Учител съм в ПМГ“Яне Сандански“.Една група учители от тогавашния Техникум по електротехника, се срещнаха с мен и ме помолиха да участвам в обявения конкурс за директор на училището. В това време тъкмо бях повишил квалификацията си по една нова фундаментална специалност ‘ Автоматизирани системи за управление‘ в УНСС. Реших че това ще бъде походящо предизвикателство за прилагане на знанията ми по новата ми специалност.Още повече аз бях работил 11години в това училище и реших да приема.

Изготвих програма за развитието на училището,която представих пред  учителския колектив.Това беше една технологична идея за развитие на училището на базата на съвременните технологии.Учителите одобриха моята идея сред останалите още две и избраха представител на училището да участва в конкурса.Тогава правилата даваха възможност да се зачита мнението на учителския колектив. След проведения конкурс постъпих на работа като директор на Техникума по електротехника.

През този период обществено-икономическите промени бяха в разгара си.В региона започна преструктуриране на старите производства и се появиха нови.УКВ завода се разпадаше.Процесите бяха много динамични ,  а училището предлагаше обучение само по технически специалности.

И тогава реших да направя нещо нетрадиционно в системата на професионалното образование-да създам многопрофилно професионално училище.Идеята ми беше да превърнем училището в един малък професионален център,който да дава възможност за обучение по много специалности от различни професионални направления.Както показа времето това мое решение е било правилно.Днес се вижда ,че всички  технически училища в Благоевград, Банско, Сандански,Петрич изпитват затруднение в изпълнение на приема си, а от там и в маломерноста на ученическите колективи.

Знаех,че този път на развитие на училището ще е много труден,Трябваше да се създава нова материална база, да се търсят нови преподаватели, което за онова време не беше така лесно.Знаех ,че промяната ще  донесе много негативи в управлението ми,защото трябваше да се  преструктурира учебния процес и най-вече участниците в него.Спомням си че тогава числения състав на работещите в техникума надминаваше 100 .Само помощния персонал наброяваше 45 служители.Съществуваха длъжности като телефонист,майстори, инструменталчик, многобройно счетоводство, длъжности за ученическо хранене и др.Този огромен щатен състав формиран заради  производствени дейности обслужващи УКВ завода , очевидно не можеше да съществува в бъдещото развитие на училището.

Учителския колектив изграден само от технически специалисти трябваше да бъде трансформиран спрямо новите специалности.Още повече през тези години имаше няколкократна смяна на учебни планове, като в някои професионалната подготовка в 9-ти и 10-ти клас беше премахната.

И все пак преструктурирането продължи доста дълги години.Това разбира се изгради сериозна опозиция на решенията ми.Съдаде се група преподаватели от техническото направление,които не приемаха въвеждането на нови специалности за сметка на съществуващите.Стигна се дотам,че се организира искане за оставката ми.И се започна една дълга и неприятна поредица от писания до РИО и МОН. Сезираха се различни  институции и в училището беше извършена цялостна проверка от специалисти от контрол на средното образование,икономисти и прависти.

Комисията направи лична препоръка към управлението ми:“Да продължа в тази посока, това е правилния път за развитието на  училище, което обслужва огромния Неврокопски регион“.

0101 002

Эаксимиле от наградата на г-н Мигдин

И нещо много важно за мен беше подкрепата на младите колеги в осъществяването на идеята ми.

Непосредствено след тези проверки ръководството на МОН констатира приноса на НПГ“Д.Талев“ в развитието на професионалното образование в национален мащаб.Нашия опит беше включен в различни проекти на МОН с цел създаване на национални стандарти в практическото обучение в България.Заради високите постижения бях награден с най-високото отличие за директори  „Св.Иван Рилски“.И колкото самохвално да звучи,ще отбележа, че аз съм единствения директор носител на тази награда в Благоевградския регион.

Разбира се тези системни реформи в училището доведоха до трансформиране на щатните длъжности. Процесът беше много болезнен , а решаването на възникналите проблеми изискваха съгласие в колектива. Спомням си ,че тогава в училището се създадоха 5 синдикални организации,които заедно с ръководството изградиха комисия за социално партньорство.Тя изигра сериозна роля за тоширане на напрежението.

В този период някои колеги сами оценяваха ситуацията и вземаха решения за ранно пенсиониране,други се преквалифицираха, а имаше и такива,които напуснаха учителската професия .Разбира се не липсваха и трудово-правни конфликти,които трябваше да се решават в съда.

За съжъление негативите от този дълъг процес остават в сметката на директора. Осъзнавал съм какво носи оставането без работа на дългогодишни служители,но интересите на училището налагаха такива решения.  Такъв е примера с училищния стол.Днес той е един модерен център за обучение по туризъм.

Сега от позицията на изминалото време не мога да си представя   ако това училище беше останало Професионална гимназия по електротехника с 200 ученика с 20 преподаватели и няколко души помощен персонал .

Между другото в града има пример за професионално училище, което  не пое пътя на основни реформи.

Това е истината за това велико училище.Всичко останало са измислени или пресилено създадени сюжети на база негативните процеси протекли в развитието му.

Искам да кажа и за  опитите да се компроментира управлението ми.Това не е възможно,защото  тази величествена сграда и от вън и от вътре стои достойно в началото на града и дава прекрасни условия за обучение в 4 направления на над 700 ученика и работа за 75 служители.Тя ще напомня за 22-те години,когато директор е бил Благой Мигдин.За всичко,което се е случило през моето управление заставам с името си и заявявам ,че то се провеждаше по основните принципи за управление на училище съобразено с държавните стандарти в образованието.

А за колажите които съпътстват моето име,аз вече имах повод да споделя от страниците на Вашия вестник,че не се срамувам от миналото си, а живея с чуство за изпълнен семеен дълг към близките си,които живеят в чужбина.

Весела коледа!

бел. ред. – ПУБЛИКУВАНО БЕЗ РЕДАКТОРСКА НАМЕСА 

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене