Благоевградски роми атакуват служба ГРАО с искане да се прекръстят с турски имена

GRAO-640x4801

Според районния съдия Вл. Ковачев най-вероятно областният център на Пиринско повтаря казуса „Пазарджик“, където деца се обезглавяват ритуално с пластмасов меч в двора на джамията

Благоевградски роми от няколко седмици масово ходят в служба :Гражданска регистрация и административно обслужване на населението“ на община Благоевград с искане да си сменят българските или цигански имена с турски, сигнализираха общински служители.

Явно представяйки си, че смяната може да стане директно в общината, те с разочарование изслушват обяснения­та на служителите в ГРАО, че за целта първо трябва да се подаде молба в Ра­йонен съд – Благоевград, да се плати такса, съответно съдът да образува и нас­рочи дело за смяна на името и чак ако искането бъде одобрено, тогава със съ­дебното решение човекът трябва да се върне в ГРАО, откъдето ще започне смяната на документите му.

В повечето от случаите служителите обаче предупреждавали мераклиите от Иван да се прекръстят на Джемал, че съгласно чл. 19 от Закона за граждан­ската регистрация „промяната на собс­твено, бащино или фамилно име се до­пуска от съда, когато то е осмиващо, опозоряващо или обществено неприем­ливо, както и в случаите, когато важни обстоятелства налагат това“. Дали един съдия ще приеме като важно обстоя­телство нова религиозна принадлеж­ност обаче, зависи от самия магистрат.

Дали заради факта, че трябва да ходят в съда и да си измислят причини, или заради уточнението, че се плаща такса, но до момента при гражданските съдии в PC – Благоевград не е постъпи­ла нито една молба за смяна на българ­ско име с турско, показа проверка на „Струма“. Зачестилите визити в ГРАО – Благоевград обаче са сигнал, че всеки момент може да се очаква лавина от та­кива дела.

Според съдия Владимир Ковачев най- вероятно Благоевград повтаря казуса „Пазарджик“, където вече втора година ромите масово се пишат турци като ет­нически произход и си слагат турски имена. Според него таксата за смяна на име, която се плаща в Районен съд при завеждане на молбата, едва ли е проб­лем, защото тя е едва 15 лв. По-големи са после разходите за нови документи, които са минимум два – свидетелство за раждане и лична карта. Ака ромът е шофьор, заради новото име трябва да си извади и нова шофьорска книжка, същото трябва да стане и със задгра­ничния паспорт.

Подозрението за пазарджишка връз­ка не е неоснователно – случайно или не, това лято в Благоевград при свои познати за двайсетина дни отседнал брадясал мъж от с. Абланица, който по време на престоя си тук обикалял нонстоп махалата и все намирал за какво да си хортува с хората. Въпреки мно­гобройните ни опити не успяхме да по­ паднем на човек, общувал с гостенина – поне никой не си призна. Абланица е доста разпространено име за българско село – освен в Пиринско такова село има и в Ловешко, има обаче и в Пазарджик, и там една от местните забележителнос­ти е джамията.

Причината за интереса към турските имена в благоевградската циганска ма­халата е ясна – пари, които ислямски фондации наливат в циганските махали в България. Освен че строят джамии, те предоставят средства за образование, за културна идентификация на така на­речените „прозелити“ /новопокръсте­ни/, за да бъдат те истински приобщени към ислямските традиции. Така извед­нъж циганите, които по природа са силно вярващи, се превърнаха в турци -^е защото са получили прозрение от Аллах, а защото ще получат някой лев.

По информация от самите роми фон­дацията плаща всичките им разходи за нови документи и всеки месец им брои по около 300 лв. издръжка .срещу еди­нственото задължение мъжете да си пус­нат дълги бради без мустаци, а жените да ходят плътно забулени с бурки. И, раз­бира се, да са си сменили имената с тур­ски.

Обезпокоителен е фактът, че изповядващите исляма роми спират да общу­ват с т. нар друговерци и се затварят в свое собствено общество. В благоев­градската циганска махала друговерци са евангелистите, които от много години развиват активна дейност тук, защото християнските свещеници от десетиле­тия не правят нищо, за да привличат към вярата когото и да било, най-малко пък ромите. Следващите крачки по ислямизацията на ромското население ще дой­дат толкова бързо, че никой няма и да се усети – джамия в махалата, отказ на новопокръстените да пускат момичета­та си на училище,-защото в светското училище не се позволява децата да ходят забулени, и някое ново дело за разпрос­транение на радикален ислям – като пазардожишкото, в което наскоро имамът Ахмед Муса Ахмед бе осъден ефективно по делото „Ходжите“.

В хода на шумния процес бе попул­яризиран видеоклип, в който Ахмед Му­са Ахмед аплодира в двора на джамията как едно дете обезглавява ритуално с пластмасов меч друго. Според един от свидетелите, разпитани тогава от про­куратурата в Пазарджик, децата са ра­зигравали библейски сюжет по повод на Байрама – Авраам обезглавява сина си по волята на Аллах.

Вестник „Струма“

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене