ПО СЛЕДИТЕ НА ПОСЛЕДНАТА БЪЛГАРСКА ТЕСНОЛИНЕЙКА

Днес само един влак в Бъл­гария се движи в междурелсово­то пространство от 760 мм. Това е известната Ро­допска тесноли­нейка. Повече от 70 години, този необичаен влак превозва пътни­ците по марш­рута Септември – Добринище. Трасето, което из­минава тесноли­нейката е дълго 125 км. и преми­нава през кра­сиви планински местности, живо­писни пейзажи и китни населени места. Ако Ви е интересно да на­учите повече за нейната история, прочетете след­ващите редове.

ИСТОРИЯТА НА ПОСЛЕДНАТА ТЕС­НОЛИНЕЙКА

Идеята за създаването на тази линия датира още от времето на Първата светов­на война. След поражението на България, управляващите осъзнават, че е необходимо изграждането на железопът­ни линии, които да свързват отделните краища на страна и да осигурят бързо прид­вижване на войниците. През 1916 г. е взето решението за строеж на линия, която да свързва днешните градове Септември и Гоце Делчев. Изграждането се забавя известно време, докато се намери подходящ архитект. Двама от кандидатите от­казват, тъй като задачата значително се усложнява от трудния терен. В крайна сметка е намерен архитект, който приема предложение­то. Това е инж. Стоян Митов, който по това време се за­връща в родината, след като е завършил висшето си об­разование в Германия. През 1920 г. е дадено начало на изграждането. Шест години по-късно, на 11 август 1926 г. по линията тръгва първия влак. Той изминава разстоя­нието от Септември до Лъ­джене – последната завър­шена спирка тогава. Цялото това пътешествие продъл­жава над 3 часа. През де­кември 1945 г. е завършен и последният участък между Банско и Добринище, където и до днес се намира крайна­та спирка на линията.

ЕДНО ВЪЛНУВАЩО ПЪТЕШЕСТ­ВИЕ

Ако все още не сте успели да се качите на Родопската теснолинейка, нека Ви раз­кажем какво може да види­те по пътя. Влакът минава през 12 гари и 13 спирки, а целия маршрут изминава за малко повече от 5 часа. Това пътуване е идеално за хора, които не бързат, а искат да се насладят максимално на спокойствието и красивите природни гледки. Тесноли­нейката тръгва от Септем­ври, а първата спирка е кит­ното селце Варвара, сгушено в подножието на планината. Един от големите градове по трасето е Велинград, който е прочут с минералната вода, а също и като пред­почитана дестинация за спа ту­ризъм. Ако продължи­те натам, ще стигнете и до най-ви­соката гара на Балка­ните – гара Аврамово. Малко пре­ди финал­ната права е Банско, а последната гара е гара Добрини­ще.

СЛЕД ТОВА НАКЪДЕ?

Ако сте останали до края на това пътешествие, ще Ви се отдаде чудесна въз­можност да разгледате курортния град. Намерете хотел в Добринище, където да отседнете, а след това е време за почивка. През по­следните години, градчето привлича все повече посе­тители, въпреки това в него цари спокойствие и приятна атмосфера. В топлите месе­ци гостите на града може да се насладят на приятни разходки сред природата, конна езда и други забав­ни активности. През зима­та курорта предлага много добри условия за каране на ски и спа ваканции. В окол­ността може да посетите множество природни и ис­торически забележително­сти като: Безименния град, Ситан Кале, хижа Безбог, Байкушевата мура и други. Запалените планинари имат възможността да изкачат най-високия връх на Пирин – Вихрен, а също върховете Тодорка, Дженгал, Кутело и да се насладят на спиращи дъха гледки.

В случай, че никога не сте се качвали на Родопска­та теснолинейка, направе­те го възможно най-скоро. През последните години все по-често се говори за нейното закриване или на­маляване на композициите по маршрута. Затова не про­пускайте възможността да се насладите на едно прият­но пътуване из красотите на нашата родина, което ще Ви зареди с енергия и приятни спомени.

Вестник “ Топ Преса „

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене