Астрономи откриха диамант колкото Земята

photo_verybig_1286692

Астрономи откриха вероятно най-студеното и бледо бяло джудже, където температурата е толкова ниска, че въглеродът е кристализирал и така се е образувал диамант с големина колкото Земята, съобщи Сайънс дейли.

„Това е наистина забележителен обект – каза Дейвид Каплан от университета на Уисконсин-Милуоки. – Трябва да има и други такива, но тъй като са много бледи, е много трудно да бъдат открити“.

Каплан и колегите му откриха небесния диамант с телескопа в Грийн банк на Националната радиоастрономическа обсерватория и с други наземни обсерватории.

Белите джуджета са много плътни звезди към края на живота си, които са се разпаднали и са образували обект приблизително с размера на Земята. Те се състоят главно от водород и кислород, като бавно се охлаждат и избледняват. Това продължава милиарди години. Диамантеното бяло джудже е на възраст колкото Млечния път – приблизително на 11 милиарда години.

Това бяло джудже има за компания пулсар – бързо въртяща се неутронна звезда. Тя също е свръхплътна и е остатък от масивна звезда, екплодирала като свръхнова. Астрономите са наблюдавали първо пулсара, а след това са стигнали до бялото джудже. То е на около 900 светлинни години от Земята в съзвездието Водолей. Температурата му е около 2700 градуса Целзий. В Центъра на Слънцето е около 5000 пъти по-горещо.

Източник: БТА