АМ “Струма” през Кресненското дефиле ще е готова най – рано след шест години

Въпреки че доскоро Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) настояваше, че отсечката от “Струма” през Кресненското дефиле ще е готова до края на 2023 г., тихомълком държавата е променила позицията си.

На 25 юни, по време на конференция “Стратегическа инфраструктура и инвестиции – България и Югоизточна Европа 2019”, отговорният служител в АПИ обяви точно фазиране на проекта – т.е. отлагането на финансирането за следващ програмен период. Думите на Златка Петева, директор на дирекция “Изпълнение на проекти по оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020″, са цитирани в gradat.bg, медията – организатор на конференцията. Причината: обектът няма да е изграден до края на 2023 г., за да се впише в настоящия програмен период 2014-2020 г.

В отговори до “Капитал” АПИ заяви, че фазиране не е коментирано с Европейската комисия (ЕК), но по-нататък от думите им стана ясно, че срокът 2023 г. е непосилен и няма да има друг начин. Всичко това издава объркването в агенцията и фактът, че не е ясно какво ще се прави със стотиците милиони по оперативна програма “Транспорт”.

По думите на инж. Петева лявoтo плaтнo и oбxoдът нa Kpecнa ще са готови в ĸpaя нa 2025 г., а pexaбилитaциятa нa път I-1 (чacт oт дяcнoто плaтнo) щe бъдe изпълнeнa дo ĸpaя нa 2027 г.

Лявото платно в посока София е разделено на два участъка, като двете поръчки бяха обявени през август 2018 г. и сега се разглеждат офертите. Още тогава беше ясно, че пет години са крайно недостатъчни да протече целият търг, обжалвания, отчуждаване, проектиране и строителство.

Сега това признава и АПИ. От ведомството уточниха пред “Капитал”, че срокът за изграждането на лявото платно според търга е 52 месеца – или над четири години. “В тези срокове не са включени сроковете за отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж. Не на последно място следва да се отбележи, че тръжните процедури не са приключили и евентуалните им обжалвания съгласно ЗОП също биха забавили изпълнението на проекта”, добавя пътната агенция.

В края на юни “Капитал” научи, че парите за пътя през дефилето може да бъдат отказани от Европейската комисия. Тогава високопоставени правителствени източници и самата АПИ отрекоха това да е истина.

От пътната агенция не са говорили с ЕК за фазиране, но “се разглеждат и обсъждат различни варианти предвид сложността на инфраструктурния проект, какъвто до момента не е реализиран в България, провеждането на тръжните процедури за избор на изпълнители, възможността изборът на изпълнител да се обжалва и това да възпрепятства стартирането на проекта и съответно неговото завършване в срока на оперативната програма”.

Или иначе казано: вече е твърде очевидно, че срокът 2023 г. няма да се спази и планът ще се промени в движение.

Изобщо не трябва да се пренебрегва фактът, че АПИ не е подала още апликационната форма за европейско финансиране в ЕК. Междувременно комисията облекчи правилата за фазиране на големи проекти и то ще може да се случи по-лесно, отколкото досега.

Това, че властта има колебания какво да прави с най-тежката част от магистрала “Струма”, е ясно от години. Първо имаше проект за дълъг тунел, който българските строители успяха да преборят и той беше заменен от не по-малко сложен проект по билото на планината. Той обаче ще изведе само едното платно горе заради недостатъчно финансиране и така пътят през дефилето остана, а с него и проблемите с еколозите.

През май месец, преди изборите за Европейски парламент, Бойко Борисов каза пред медии: “Ще направя магистрала “Струма” до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат… Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин.”

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене