България остана без „летящи линейки”, единствените два спасителни хеликоптера ПРОДАДЕНИ в чужбина

43-годишен руски турист е с тежки комбинирани травми след падане на връх Вихрен в Пирин. Тежкият инцидент е станал в подстъпите на билото на Кончето и вдигна на крак спасителите от отрядите на ПСС в Банско, Добринище и Разлог, които завчера проведоха 10-часова спасителна акция.

Сигнал за паднал турист на Кончето е подаден около 15:30 часа и веднага към мястото се отправили 17 планински спасители. Те успяват да достигнат до пострадалия около 19:00 часа. Мъжът е бил в тежко състояние – с черепно-мозъчна контузия, травми на опорно-двигателния апарат и гръдната област. На място спасителите са оказали помощ на мъжа и е започнало свалянето му към асфалтовия път за хижа „Вихрен”. Акцията е приключила в 01:30 часа след полунощ. Руснакът е транспортиран с линейка в МБАЛ – Разлог.

Причината за тежкия инцидент е подхлъзване заради неправилна преценка на терена. Пострадалият заедно със съпругата си се движели по пътека, която подсича връх Кутело и води към Кончето. На мястото все още има снежни преспи, през които двамата туристи решили да преминат, без да преценят условията.

„Туристите решават да подсекат преспата, вместо да минат малко по-високо, за да я заобиколят. Естествено, шансът да се подхлъзне някой там е огромен и точно това е причината за инцидента”, каза Емил Нешев, директор на ПСС.

Пострадалият е транспортиран ръчно от спасителите, които не са имали друга алтернатива. Причината е, че страната ни вече не разполага с хеликоптер за спасителни дейности.

Новината за т.нар. „летящи линейки” гръмна вчера и е особено притеснителна. Туристите вече няма да могат да разчитат на хеликоптер, а само на наземни сили, което понякога може да бъде и фатално, особено при тежки случаи, които налагат бързо транспортиране до специализирано лечебно заведение или акции високо в планината, където се стига трудно по земя.

„За съжаление в България вече не съществува понятието хеликоптерно спасяване и поради тази причина акцията продължи толкова дълго време. Мястото е доста отдалечено и докато стигнем до пострадалия, да го обработим, да го върнем обратно до асфалтовия път на хижа „Вихрен”, това, разбира се, отнема страшно дълго време. За съжаление все по-тежка става ситуацията от гледна точка на използването на хеликоптери за спасяване. Доскоро имаше хеликоптери, с които работехме, и в този случай също бихме използвали такъв, но в България вече няма спасителен хеликоптер за спасителни дейности”, потвърди Емил Нешев.

Досега планинските спасители в България разчитаха на двата хеликоптера на „Лев Инс”, които по информация на „Струма” са продадени извън страната, вторият от тях само преди дни. Последната му спасителна акция е транспортирането на живеещия в Америка неврокопски бизнесмен Румен Траханов-Чомбето, който катастрофира тежко с мотора си, докато бе в отпуск в родния Гоце Делчев. С хеликоптера на „Лев Инс” той бе откаран в „Пиригов” със счупен таз, счупени прешлени и множество други травми. Въпреки че услугата беше безплатна само за хора с планинска застраховка, „въздушните линейки“ многократно са викани и ползвани за тежки акции в планината и с тях са спасявани човешки животи.

От ПСС споделиха, че хората трябва да са запознати с това, че вече липсва въздушен транспорт за спасителни дейности, тъй като това засяга и тях, както и да не подценяват планината и през лятото. Оттам апелират туристите да не стъпват на снежните улеи и да не пресичат снежните петна, ако не са добре подготвени, не са оборудвани с котки на краката и нямат щеки или пикели в ръцете, с които да могат да се задържат при евентуално подхлъзване.

От ПСС допълниха още, че навлизането в снежни участъци по това време на годината е изключително опасно и повечето от случаите са фатални.

ЯНА ЙОРДАНОВА

struma.bg

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене