ОСНОВАТЕЛЯТ НА «СВОБОДЕН ПОЛЕТ» – ДУПНИЦА,ПРЕД ЮГОЗАПАДНИЯ ТАБЛОИД: Петьо Кюркчийски, близък приятел и ученик на загиналия пилот Румен Иванов: Тапии на черно убиват пилоти

Румен беше учител на цялата гилдия. Изключително ерудиран пилот. Един от най-опитните в България. Трагично е, че точно този човек трябваше да ни напусне. Но всеки преценява сам за себе си какъв риск може да поеме.“

Това сподели пред „България Днес“ Петьо Кюркчийски, близък приятел и ученик на загиналия край старозагорското село Юлиево пилот Румен Иванов. Трагичният инцидент се случи рано в сряда сутринта. Пилотът излита около 4 ч., за да извърши пръскане на нивите. Иванов прави два-три курса над насажденията със слънчоглед, когато изведнъж усеща, че има проблеми с двигателя на летателния апарат. Мъжът лети 10 метра над земята, което е пределно ниска височина, но това изисква самата техника на обработването на посеви

„Винаги ни е учил да летим безопасно. Когато летим с пасажер да му доставим удоволствие – да не го стресираме и плашим с резки маневри и ниско прелитане. Това му бяха съветите. Румен винаги е летял безопасно, когато е имало друг човек с него. Включително и с мен, когато ме е изпитвал. Инцидентът с него е абсолютен малшанс, за 30 см не е успял да се размине с дървото. Тези задачи сами по себе си са риск, макар и осъзнат, това е професионален риск и всеки сам си решава“, допълва основателят и на клуба за свободен полет в Дупница.

Хората, които се наемат с опасната задача, са едва петима в България, докато любителите пилоти са малко над 1000. Катастрофата край Юлиево е поредният инцидент с малък летателен апарат от началото на годината. Последният случай е от миналата седмица, когато двама души се разбиха край Ихтиман. В края на април т.г. пилот и 18-годишно момче загинаха при полет край пловдивското село Оризари. По-рано същия месец четиричленно семейство загина, след като малкият им самолет падна в Северна Македония. Румен Иванов стана деветата жертва на страстта за летене в България от началото на годината.

„В небето ни е свободия! В 99% от случаите става въпрос за пилотска грешка. Голяма част от колегите подхождат несериозно. Това е основната причина да имаме такива инциденти. Другата причина са административните неуредици. Трябва да се престане с тази черна серия, защото има много сериозно петно върху гилдията. Има доста инструктори, които никой не ги знае какви са, що са. Обучават на черно. Отнякъде събрал пари и купил нещо, което никой не знае какво е. Хората се предоверяват, търсят по-ниска цена на обучението. Приятелски обучения също има доста често. В небето трябва да има ред и дисциплина“, допълва Кюркчийски.

За да се изкара лиценз за летене, са необходими 25 часа в небето и няколко теоретични изпита. Достатъчни са, но само ако хората осъзнават, че това е начално обучение. Средното ниво на безопасност е минимум 100 часа, за да може един пилот да се чувства сигурен и уверен в действията си.

Годината за Кюркчийски е тежка. Губи няколко свои приятели в небето. След инцидента в село Оризари, където загиват 45-годишният Стефан и 18-годишният Валентин, Петьо решава да заснеме филм за безопасното летене в леката авиация. В него участие ще вземат доказали се хора в тези среди, които ще споделят своя опит и ще разкажат за ней-често допусканите грешки, за да може да бъдат избегнати от начинаещите пилоти.

„Искаме този филм да послужи за наше добро и да изчистим името си пред обществото. Започнахме да изглеждаме като безумци и самоубийци с тези инциденти“, допълва летецът.

Девет са загиналите у нас след полет тази година

В близко бъдеще той смята да създаде и фондация за безопасно летене. Целта й ще бъде да кани лектори, хора с доказан опит от България и чужбина, които да правят теоретично и практическо следкурсово обучение на различни тематики.

Разследват смърт по непредпазливост

Образувано е досъдебното производство срещу неизвестен извършител за това, че при управление на въздухоплавателно средство – мотоделтапланер, е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил смърт. Това съобщиха от Окръжната прокуратура в Стара Загора. От Министерството на транспорта заявиха, че специализираното му звено няма да разследва инцидента, тъй като летателният апарат не е в регистъра на гражданската авиация.

Посветиха му стихотворение

Стотици приятели на Румен Иванов изказаха съболезнования след нелепата му гибел. Силно емоционална беше близката му Ана Дайска, която посвети на пилота стихотворение:

„Достоен беше, най-добър човек,

на всеки бе в готовност да помогнеш.

За всички се раздаваше до края,

много рано ти пое към Рая.

Ще те помним с твойта доброта

и силната любов към полета.

Почивай в мир, Румба!“

Фирмата му спира работа

„Справяхме се много добре, но за съжаление сега може би ще спрем да работим.“ Това призна главният конструктор във фирмата на пилота – инж. Даниел Илиев. И добави: „Румен беше моторът на всичко. Сега бъдещето на предприятието зависи от наследниците му“. Румен Иванов има три големи деца, които нямат отношение към фирмата за производство на делтапланери. В предприятието работят 10-ина души, които вероятно ще останат без работа.

Във фирмата се произвеждат 5 модификации мотоделтапланери, като две от тях са двуместни. Има и модел със 70-литров резервоар, който му позволява да се прелетят стотици километри. Машините са се продавали предимно в чужбина, като цената на един делтапланер е около 20 000 лева.

Вестник “ Топ Преса „

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене