Свържете се с нас

Светско

Лириката на Константин Икономов от Банско

Публикувано

на

Литературната прогности­ка може би изпреварващо предчувства чертите на едно глобално мироздание, чийто адресат са бъдните столе­тия. Впрочем литературата е дала немалко примери в това отношение, дори ако се позовем само на христомай­тините имена на класическа­та фантастика.

Всяка от лирическите теми е вълнуващо преживяване и премисляне и не може да се изчерпи в границите на една рецензия. В рамките на това изследване ще марки­рам само някои от тях- тези, в които доминират позитив­ните начала и светлите енер­гии на хуманността. Налага се да цитирам текстовете на някои произведения по реда на индексите под статията, поради факта, че книгите не са общодостъпни, няма ги на пазара, а част от тях още ча­кат своя час, за да се появят публично в книжно заглавие и тяло. Смятам, че без тях анализът ми губи смисъл. Всъщност целта е предста­вя този нов поет на Банско и България чрез неговото са­мобитно творчество.

РОД И СЕМЕЙСТВО, РОДНОТО МЯСТО

Най-близка до чувствител­ността на масовия читател е темата за рода, майката, жената и децата. Поезията на Икономов е поезия на моралните добродетели и християнските ценности, а семейството е на първо мяс­то в тази йерархия. Азът из­повядва светли чувства на обич и признателност към родители и прадеди, пази топлия спомен за всеопро­щаващия поглед на майка­та – мадона и за силното бащино рамо. Сенките на предците са впечатани в съзнанието, но се осезават чрез свидни предмети, про­блясващи меко в сумрака на старата къща (старинни свитъци, сребърно разпятие, пукната флейта), възпяти като сакрални знаци на от­миналите времена и поколе­ния. Най- важни са опазени­те завети, „башчини пораки“, както още ги зове Иконо­мов. Родовото начало е въ­прос на дълг в тази поезия, то е пробудения инстинкт на етноса и интелектуална тревога за приемственост­та и традицията като ядро на личностна и национална идентичност.

Превръщаш се в човек, ако прочиташ

На корените си потайните послания.

От йероглифи неразчетени надничат

Предците ни с преглътнати страдания.

(ВГ, 20 ян. 29)

Констатин Икономов не само живее в дом, опрял гръб до вековната църква „Св. Троица“ и къщата на въз­рожденеца Неофит Рилски – той стои редом до тях като оцелял, непоклатим духовен стълб и е доказателство за това, че самата традиция на устояването и човечността тук е още жилава и жива. Място­то на рода и на тради­цията, старин­ното Бан­ско се вграж­да в тази поезия като лири­чески топос, като дух и атмосфера и налага своята нрав­ствена норма във всич­ко. То е индексът за ав­тентич­ност във всичко, излязло изпод ръ­ката на твореца – стихове, скулп­тури, из­делия. От пръв поглед в тях се усеща суровият контур на Пирин, изящния и строг колорит, присъщ на град­чето. Но поетът изби­ра интегративни емблеми, свързващи земното с ефи­ра, човешкото със сакрал­ното – камбанният звън и молитвата- стародавните символи на Банско. Те, заед­но с поезията за която става дума, все още удържат Ду­ховността. Засега. Ето една импресия* с неповторим лиричен звукопис, породен от прегръдката на Банско с планината и с космоса, из­пълнен със сонорна тонал­ност… (1)(Цит. долу) Какво ли няма в пеещия етюд – ар­хитектурният и духовен сим­вол на мястото – стройната каменна камбанария, пори­вистия силует на планината и накрай мажорната мело­дия, изтръгваща градчето от земното притегляне накъм небесния простор. Само с няколко елемента е изгра­дена пасторална и онирична феерия. Специфичната кул­турна традиция и жизнера­достната чувствителност на Банско най-сетне има своя израз в лицето на поет и ху­дожник, който я въплъщава по- възможно най- автентич­ния начин, защото е роден и е просмукан от нея. Той е въ­трешният човек и медиатор, а не случаен гастрольор от модните фестове, нахлува­щи отвън, които нямат корен в тукашния бит и обичаи. Затова в много от стихотво­ренията не скрива и болката си от сегашния хищнически погром, от пошлостта, която поройно залива и ерозира духа на градчето като по­губва невъзвратимо уникал­ната му култура и велико­лепната някога природа (ВГ, септ., 24, 299; септ. 10, 285). Но нищо свидно, нито мяс­тото и рода, нито неговите символики, не са капсули­рани и откъснати от света и от люлката на космоса. Тази поезия ги отваря, мисли ги като частица от всемирния порядък и като скъпоценно градиво на бляна по бъдно­то. Поне това говорят сти­хове като следните, където старинните камбани от Бан­ско се трансформират в кос­мичен атрибут и метафора на вселенската съобщност.

В огромна космична леярна

да претопим ли всички звън­чета

в една нова камбана, навярно,

предостатъч­на за всички планети?

…………………… …………………

А защо да не отлеем една

съвсем нова, звънтяща Земя?

ЛЮБОВ И СВЯТОСТ

Любовта и жената в лирически­те етюди са опазени от еротика и вулгарност. Напротив, женският образ е пре­делно ес­тетизиран, осветен от ласка и бла­годарност.

Вестник “ Топ Преса “

коментара

Новини

СНИМКА / Кметът Камбитов изпраща сина си на абитуриентски бал!

Публикувано

на

Щастлив ден за градоначалника. Днес синът на кмета на Благоевград Атанас Камбитов е абитуриент. Той завършва с отличие СОУИЧЕ и е един млад мъж, който винаги е давал повод за гордост на родителите си. Горд да изпрати детето си на бал, кметът Камбитов заяви:  Днес синът ми Атанас завършва средното си образование! Момент, важен за всеки човек. Ден, който се помни винаги! Пожелавам му да върви по пътя на успеха! На добър час!

коментара

Продължете с четенето

Таблоид

Днес е Световен ден на безследно изчезналите деца

Публикувано

на

Голяма част от тези деца са жертва на криминално престъпление

Денят 25 май се чества по инициатива на Европейската федерация на безследно изчезналите деца и децата жертви на сексуално насилие. От 2003 г. на този ден светът демонстрира съпричастност с близките на изчезнали и отвлечени деца.

Голяма част от тези деца са жертва на криминално престъпление, а роднините им нямат никаква информация за тяхната съдба. Целта на този ден е, освен да се подкрепят близките на тези деца, и да се популяризира дейсността на различни организации, които се опитват да помогнат.

Съществуват бази данни с информация за изчезнали деца, а експертите са разработили и специални програми за състаряване, с помощта на които се изготвят актуални портрети на деца, изчезнали преди години. Всяка година криминалистите в България работят по поне 50 случая на изчезнали деца.

Малко известно е, че в ЕС от 2007 г. има гореща телефонна линия за деца в риск или деца, жертва на тормоз или насилие. Номерът е 116 000. Той до момента е активен в държавите членки Белгия, Дания, Гърция, Франция, Унгария, Италия, Холандия, Полша, Португалия, Румъния и Словакия и др. , както и у нас. Информация може да бъде подавана за деца от цяла Европа.

Според проекта. горещата линия трябва да заработи във всички страни от общността. Страните, получили през 2011 г. последно предупреждение, че телефон 116 000 не действа напълно, са Австрия, България, Германия, Естония, Ирландия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Словения, Финландия, Чехия и Швеция.

България се включва за пръв път през 2010 г. в отбелязването на Международния ден на безследно изчезналите деца, организиран у нас от Европейската федерация за изчезнали и сексуално насилвани деца.

E79 News

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

май 2019
П В С Ч П С Н
« апр.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

ПОПУЛЯРНИ