Направиха бетонни постаменти за преместването на гробницата и пещите от разкопките на АМ „Струма” край Покровник

Реставрацията и консервацията на археологическите обекти няма да завърши до приключването на отсечката

Строителството на отсечката на магистрала „Струма“ в района на разкопките край благоевградското с. Покровник е на финалната права. Ценните археологически находки, разкрити в района на трасето й, са изместени встрани и предстои консервация на целия обект.

„Всеки ден тук работим по 6-8 човека“, разказа вчера пред репортер на „Струма“ благоевградчанинът Симеон Драганчев, нает да организира и контролира работата на групата. Той обясни, че по план се изпълнява всичко, поето като ангажимент от Агенция „Пътна инфраструктура“ – преместването на черквата, на гробницата и на пещите. „Всичко останало е на мястото, на което бе разкрито, и само ще се реставрира и консервира“, обясни Драганчев и разказа:

„С камъните, натрупани на купчини, ще възстановим селището и ще се надградят зидовете с 40-50 см, за да има по-добра визия. Всичко е снимано, картографирано, очертано и ще е във вида, в който е намерено. Ето, виждате, че гробницата вече е преместена върху бетонен постамент. Такива постаменти са направени и за пещите, за да са върху здрава основа, която да не поддаде във времето. При приключване на работата ни тези бетонни постаменти няма да се виждат, но те гарантират здравината, а отдолу сме направили и дренаж. Каменната зидария около гробницата също ще се възстанови. Раннохристиянската черква също ще възстановим във вида, в който бе разкрита, по план, изготвен от архитекти и одобрен от археолозите. Има проект, по който работим и който всеки може да види, той не е тайна. Нищо няма да оставим невъзстановено, при това във вида, в който е намерено“, категоричен бе Симеон Драганчев.

Мъжът призна, че не може да прогнозира кога групата, която ръководи, ще приключи окончателно работа на обекта. „Причината е, че тази работа е деликатна и често доста пипкава. Затова, когато се налага, викам повече хора. С времето, когато започнем изграждането на селището, работната ръка ще се увеличи”, обясни Драганчев.

Той показа натрупаната купчина и поясни: „Камъните, които виждате, са извадени от вилата, за да ги вложим отново при изграждането на каменните зидове и да са автентични. Всичко остава в естествения вид, в който е намерено. Трябва да е ясно, че преди да започне преместването, разкопките са изчертани и всичко е заснето, има планове на архитектите квадрат по квадрат и ги спазваме точно. Оригиналният зид например се възстановява във вида, в който е разкрит, като разликата е, че се прави и консервация с препарати и с материали, да не трепне във времето при дъждовете и при снеговете“, обясни ръководителят на общите работници.

Той допълни, че архитекти от София им са изготвили и им дават заданието за реставрацията, което те изпълняват. „Ние сме като асистенти, казват ни да почистим камъните, да подготвим основите, поставят ни конкретни задачи и ние ги изпълняваме. До края на май със сигурност няма да приключим. Дори магистралата да се пусне в експлоатация, ние ще продължим работата си и ангажиментът ни продължава“, заяви Симеон Драганчев.

Очакванията на работниците към фирма „Грома холд“, които вчера изпълняваха ангажиментите си по строителството на трасето на АМ „Струма“ в този участък, са до края на май да приключат. „Остава да се положи последната, износваща настилка, обясни Бойко Барутчиев.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене