Свържете се с нас

Здраве

Здравословно с Цветелина Хаджиева: Хранителното разстройство – път към бягство или път на идентифициране

Публикувано

на

Изключително много са теориите, които се опитват да дадат еднозначен отговор на въпроса каква е причината за появата на хранителните разстройства. Не са малко авторите, които разглеждат техния дълбинен произход, коренящ се в изтласкана в безсъзнанието травма от детството или в несправедливата социална роля, която заема лика на жената още от незапомнени времена. Смята се, че потиснатата женственост у жената от обществените и религиозни догми, нейното безправие в миналите векове и малкото права (или безправие), с което се е ползвала са обезличили нейната женствена същност и истинска роля в живота.

Потисничеството, в което е живяла в тъмните векове на нейното обезличаване и незачитане, днес ескалира в отчаян опит да се надигне, да се покаже такава каквато е, да докаже своята значимост и сила. Но този опит понякога остава безуспешен, защото въпреки усилията си, тя, жената, носи отпечатъка на миналото, в което винаги е била заклеймявана като слабата, като тази която е трябвало безропотно да се подчинява на всички и на всичко.

Така, осъществявайки своя силен порив на идентификация тя често се изгубва в необразимостта и безвремието на хранителното разстройство. По този начин разглежда ролята на жената френската авторка Лепой, която отдава повече от три десетилетия от живота си в изследване на женската същност от миналото до сега. И наистина, женският образ е изключително значим със своето присъствие- с раждането, отглеждането и възпитанието на всяко ново поколение, което продължава човешкия род. Тя е тази, която неминуемо я съпровожда през целия й живот редуване на физическа и емоционална болка.

Жената, е същата тази, която е дарена (наказана) с изключително изразена чувствителност, която прелива в многообразен и широк диапазон от бързо сменящи се чувства и емоции. Тя носи най-тежкия товар – онзи емоционален товар, които изисква толкова много енергия, усилия, ресурси от нейна страна, като съвсем естествено е и да настъпи момент, в който жената се изчерпва, на прага на силите си е, но въпреки всичко трябва да продължи за благото на човечеството…. Това е една от основните причини много автори да обръщат поглед и да влагат от творческата си енергия за изучаване на женската същност. Не случайно от незапомнени древни време жената е възпявана в поезията; изобразявана като най-красивото създание в изобразителното изкуство; извайвана, като носител на най-прекрасните форми в скулптурното майсторство. И въпреки това от как свят светува тя търси признание, тя търси идентификация….

Ето защо, същите тези автори търсят корените на болестта в проваления опит и в същото време неспирен стремеж на жената да се открие, да намери своето място, да се изравни напълно с мъжа…. Много са различни търсенията в желанието да се даде еднозначен отговор на причината за хранителните разстройства, но до този момент такъв категоричен отговор няма. И въпреки това, основни причини за появата на хранително разстройство се смятат следните фактори:
Генетични фактори;
Психологически фактори;
Социо-културно влияние.
Хранителните разстройства са сериозни ментални нарушения, придружени от редица физически и когнитивни промени, които могат да доведат до летален изход. Процентът на смъртност при хранителните нарушения е най-висок от всички психиатрични заболявания – 12 пъти по-висок. Въпреки сериозността на проблема много малко се говори за превенция. В повечето случай за болестта се говори едва когато стане осезателен факт, който всеки би забелязал. И дори тогава търсенето на помощ и нейното оказване съответно, трудно се прилагат.

Въпреки че своевременните и адекватни мерки са от жизнена необходимост и важност за бързото възстановяване от хранително разстройство, както и рецидивирането ще е сведено до минимум. И все пак, може ли да се предотврати развитието на хранително разстройство? Изследвания в областта на клиничната психология сочат, че специфичните индивидуални фактори могат да окажат защитна роля в борбата с хранителните разстройства. Така наречените защитни фактори могат да се разделят на: индивидуални, семейни и социо-културни. Индивидуални защитни фактори: Високо самочувствие; позитивна представа за тялото; критично отношение спрямо налаганите медийни образи; емоционално благополучие; образователни постижения; добри социални умения, позволяващи успешното справяне с множеството социални роли; умения за ефективно справяне в конфликтни ситуации.

Семейни защитни фактори: принадлежност към семейство, в което не се подчертава прекалено теглото и физическата привлекателност; редовно хранене с присъствието на всички членове на семейството. Социо-културни защитни фактори: принадлежност към култура, която е приела различни стандарти за форма и размер на тялото; участие в спортни и други сфери, където не се подчертава значението на физическата слабост, като форма и размер; структури, осъществяващи социална помощ и взаимоотношения, където теглото и физическия вид не са от особено значение. Другата индивидуална помощ, която страдащите от хранителни разстройства могат да окажат върху себе си, по думите на д-р Неш, това е самосъстраданието. Начин, по който човек да приеме себе си, да се вслуша в собствения си вътрешен глас, да преживее по-дълбоко на съзнателно ниво своето страдание. Индивидуални и твърде различни могат да бъдат стратегиите за оказване на помощ и самопомощ на страдащ от хранително разстройство, но едно е сигурно – такава трябва да се приложи неминуемо!

 

коментара

Здраве

Ходете бързо за дълголетие

Публикувано

на

Ако искате да бъдете по-дълголетни, едно от нещата, които препоръчват специалистите е, да ходите бързо. Според британски учени, които са работили с данните на повече от 470 000 души от британската Биобанка, пише Daily Mail.

Изданието се позовава на изследване, цитирано от ЮПИ, според което добрата физическа форма има значение за продължителността на живота. И то много по-важно от теглото на човек. „Резултатите показват, че добрата физическа форма е по-добър индикатор за очаквана продължителност на живота от индекса на телесната маса“, обяснил и Том Йейтс от екипа специалисти.

Резултатите от изследването показват, че с най-кратък живот са твърде слабите мъже и жени, които ходели бавно – съответно средно 64,8 години и 72,4 години.

Жените, които ходят бързо, са с очаквана продължителност на живота 86,7 до 87,8 години, а мъжете – 85,2 до 86,8 години. Тя се запазва дори ако те са с голямо наднормено тегло.

Общо, хората, които ходят бързо, могат да живеят до 15 години повече от тези, които едва се влачат.

Според специалистите, е нужно да се насърчават хората да ходят бързо, за да добавят още години към живота си.

Важно уточнение е, че това не означава, че хората, които ходят бързо, живеят по-дълго. То извежда връзка, а не причина и следствие. Скоростта на ходене обаче може да е начин за лекарите да преценят общото здравословно състояние на пациентите си заедно с други изследвания.

Още през 2013 г. специалисти са стигнали до извода, че бързото ходене намалява сърдечносъдовите рискове и така удължава живота.

коментара

Продължете с четенето

Здраве

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето

Публикувано

на

Учени посочват продуктите, насърчаващи загубата на тегло

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри

Стриктните диети са неефективни, но добрата, питателна диета може да ви помогне да отслабнете. Експертите посочиха ​​продуктите за такава диета.

Протеини. Според експерти, основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри. Те препоръчват хранене с протеини под формата на мастна риба и червено месо, както и месо от домашни птици. В същото време, експертите съветват да се ядат животински протеини стриктно в умерени количества, на малки порции в даден момент. Също така сред основните източници на протеин в диетата за отслабване са яйца от пиле и пъдпъдъци, млечни продукти.

Мазнини. Здравословните мазнини могат да бъдат получени от различни видове ядки и орехови пасти без захар и заместители на захарта, висококачествено масло с най-малко 82,5% мазнини, свинска мас, както и тъмен шоколад. Експертите отбелязват, че в основния хранителен прием приемът на мазнини не трябва да бъде под един грам мазнини на килограм телесно тегло. С наднорменото тегло се препоръчва да се консумират до 0,8 грама мазнини на килограм тегло.

Въглехидрати. Учените напомнят, че здравият човек трябва да яде въглехидрати в количество от най-малко 3 грама на килограм тегло. В диетата трябва да въведете колкото се може повече зърнени култури: просо, елда, ечемик, овес, лимец. В допълнение, трябва редовно да се ядат бобови култури – боб, леща, нахут.

Сладкиши, които също са източник на въглехидрати, трябва да се консумират в изключително малки дози, за предпочитане е да се заменят с плодове. От печенето е необходимо да се даде предимство на продукти от брашно от ръж, царевица или елда.

Фибри. От тази категория продукти в диетата за отслабване трябва да присъстват трици, зеленчуци, билки. Диетолозите съветват да се ядат зеленчуци и билки заедно с месо и риба. Според тях, е полезно да се използват сурови плодове и зеленчуци дневно до 400-500 грама.

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

май 2019
П В С Ч П С Н
« апр.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

ПОПУЛЯРНИ