„Труд“: Фалшиви новини на зелените и Би Ти Ви саботират магистрала „Струма”

Историята за нерегламентирано строителство по маршрута на новия участък на лот 3.2 от автомагистрала „Струма” е лансирана на европейско ниво още в края на ноември 2018 година. Тогава никой не й е обърнал внимание, защото било очевидно, че става въпрос за фалшива новина и откровена манипулация и опит за шантаж над българския строителен бизнес.

Сателитните снимки на „новите” пътища по трасето в бъдещата част на аутобана в района на Кресна бяха излъчени от телевизия БиТиВи като „разследване”, което показвало как изборът на изпълнител за изграждането на лот 3.2 в посока София е предрешен, което се оказа лъжа.

Сателитните снимки, дадени на БиТиВи от неправителствената организация „Антикорупционен фонд”, са показвани преди 3 месеца по време на заседанието на Постоянния комитет към Бернската конвенция, пише „Труд“, позовавайки се на свои източници.

Страната ни се присъединява през 1991 година към Конвенцията, която гарантира спазването на екологичното законодателство в Европа. Повече от 10 години „зелените” неправителствени организации се опитват да спрат строежа на АМ „Струма” именно през Комитета, с чийто решения се съобразява Европейската комисия. Именно при разглеждането на казуса с аутобана през ноември представителите на „еколозите” показали снимките, които са правени през лятото на 2018. Фотосите са отхвърлени като доказателство за някаква незаконна дейност, заради която страната ни може да бъде наказана от европейските институции.

Няколко месеца по-късно снимките се появяват и стават основа за „разследването” на БиТиВи, като за източник е посочена НПО-то „Антикорупционен фонд”. Пред камерата на телевизията е Николай Стайков, който е известен като основен участник в „Протестна мрежа” и шеф на вече несъществуващ сайт, бълвал лъжи срещу кабинета „Орешарски”. Сега Стайков е представен като член на „Антикорупционния фонд”, който е създаден и финансиран от фондация „Америка за България”.

Информацията е подадена на БиТиВи точно навечерието на отварянето на офертите за изпълнението на източния участък на АМ „Струма”. Според източниците на „Труд”, телевизията най-вероятно е подведена, за да обслужи интересите на неправителствените организации за забавяне на магистралата. Именно под техен натиск първоначално лот 3.2 трябваше да представлява 16-километров тунел, на стойност над 1 милиард лева. След многогодишни спорове държавата взе предвид аргументите на българския строителен бранш – че такова съоръжение ще е опасно, защото ще минава през земетръсна зона – Кресненския пролом, а в близост има и бивши уранови мини.

Заради натиска за тунела изграждането на АМ „Струма” се забави и България е на път да изпусне сроковете. Ако това стане, страната ни трябва да връща на Брюксел финансирането за целия аутобан на стойност 1.5 милиарда лева.

Разследването на БиТиВи бе излъчено в понеделник и продължено във вторник с внушението, че някоя от големите български строителни фирми знае, че ще спечели обществена поръчка. Сред споменатите дружества бе и „Главболгарстрой“, откъдето в понеделник излязоха с позиция, че нямат общо със случая.

В отвореното си писмо от фирмата обясниха, че отговор може да даде авторът на идейния проект за бъдещия участък от лот 3.2 на АМ „Струма“ – „Пътпроект-2000“. Оказа се, че истината е именно там. Управителят на дружеството Любен Симеонов обясни, че става въпрос за допълнителни сондажи, извършени по негово искане и няма нарушения на закона.

Неправителстевната организация „Антикорупционен фонд” е създадена през есента на 2016 година. Мастилото по съдебната регистрация на НПО-то още не е изсъхнало, когато доскорошният протестър Николай Стайков и сподвижниците му получават грант от „Америка за България” на стойност от 902 хиляди лева. Преди да дадат сателитните снимки на представителите на „зелените”, за да ги пробутат на Бернската конвенция, от Фонда се занимават основно с „екологични” казуси по Черноморието. На сайта на неправителствената организацията първото, което прави впечатление е, че се работи на базата на анонимни сигнали.

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене