Свържете се с нас

Uncategorized

500 кандидат-гимназисти не достигат в областта, само в Благоевград седмокласниците са се стопили от 836 до 621 за година

Публикувано

на

500 кандидат-гимназисти не достигат в благоевградска област за предстоящата учебна година. Само в Благоевград за една година седмокласниците са се стопили с 215, стана ясно на среща с училищните директори от областта. Преструктуриране на приема след основно образование в посока на STEM профилите /софтуерните и хардуерните науки, математика, природни науки/, технически и ИТ професии. Това са новите правила на Министерството на образованието и науката  за планиране и реализиране на държавния план-прием в 8 клас в неспециализираните профилирани и професионални гимназии, средните и обединените училища в страната.

Според новите изисквания на МОН от предстоящата учебна 2019/2020 г. STEM профилите трябва да обхванат  50% от общия брой на учениците в профилирани и професионални паралелки, също така трябва да се повиши процентното съотношение на осмокласниците в професионалните гимназии.

„Пазарът на труда все повече има потребност от специалисти с базови, ключови компетентности и „умения на бъдещето“, свързани с умението да се учим бързо в променящата се технологична и дигитализираща се работна среда в допълнения към знания, свързани с  природните науки, технически, математически и ИТ компетентности. Основната задача на образованието и обучението е да подготви учащите за заетост и активно гражданство в тази нова икономическа и организационна среда“, са част от мотивите на МОН за преструктурирането, като в правилата е разписано и че  връзката с бизнеса е от съществено значение за ориентиране към бъдещите потребности на икономиката и пазара на труда.

Във връзка с планирането и организирането на приема в продължение на два дни директорите на училища от областта, обучаващи гимназисти, идваха по график в РУО – Благоевград да представят предложенията и да ги обсъдят с шефа на управлението Ивайло Златанов, началника на отдел ОМДК Методи Попов и старши експерта по организация на средното образование Владимира Караджова. Очакванията на благоевградски директори бе срещата да е бурна и напрегната, тъй като се разбра, че по време на разговорите за преминаване на едносменен режим кметът на Благоевград Атанас Камбитов е препоръчал на ръководителите на Езиковата и Математическата гимназия да намалят приема си от 6 на 5 паралелки, или вместо досегашните по 156 да обучават по 130 осмокласници.

„Надявам се, че сте взели предвид новата политика на МОН. Предложенията ви ще бъдат трезви, целесъобразни и съобразени с действителността, така че да утвърдим и реализираме един разумен и балансиран план-прием“, обърна се началникът на РУО към 11-те директори на училища в Благоевград с прием след основно образование в началото на срещата.

Пръв се изказа директорът на СУ „Иван Вазов“ Димитър Арабаджиев, които обясни, че с оглед на действителността, демографската криза, както предходните години, така и за предстоящата, ръководеното от него училище няма да реализира прием след 7 клас. Казвайки, че спазва традициите от последните 10 години, шефът на Националната хуманитарна гимназия Марин Митов поиска 5 паралелки -2 с профил „Изкуства – музика” и „Изобразително изкуство” и 3 хуманитарни с интензивно изучаване на английски, немски, испански и профилиращи предмети БЕЛ, история, философия. Началникът на РУО коментира, че не е удачно да се говори за традиции, при положение че обстановката и светът се променят и попита М. Митов по какъв начин предложенията за прием са съобразени с новата национална политика. Директорът на НХГ обясни, че вкарват технологии в някои учебни дисциплини, но че не могат за няколко месеца да направят пълен завой, а и няма как да накарат децата от профил „Изкуства“ да учат природни науки.

„Знаем, че паралелките с профил „Изкуства” съществуват благодарение на доброто намерение на всички в тази стая. Какво ли не сме правили през годините, сливахме ги, разделяхме само и само да ги запазим. Но обяснете ми за  другите 3 хуманитарни паралелки, поне една да върви в посока на новите изисквания. Какво да кажа на министъра, като ме попита защо не сме спазили националната политика и правилата, разписани от него? Какво ме съветвате да направя?“, попита Ив. Златанов директора на НХГ, а той отвърна, че нищо не го съветва.

Прием на една паралелка с профил „Хардуерни и софтуерни науки“ заяви директорът на VII СУ д-р Лилия Стоянова. Тя обясни, че с оглед на препоръките на началника на РУО се отказват от хуманитарната си паралелка и залагат на STEM профилите.

От Благоевградската професионална гимназия поискаха 3 паралелки – „Компютърна техника и технологии”, „Автомобилна мехатроника” и „Електрообзавеждане на производството”, и трите без интензивно изучаване на чужд език. Директорът на БПГ посочи, че „Електрообзавеждане на производството” е приоритетна  специалност, тъй като на пазара на труда се очаква недостиг на такива специалисти. Готови сме да предложим дуална форма на обучение. Предстоят ни разговори с ръководството на енергоразпределителното дружество ЧЕЗ. Очакваме уточняването на конкретна дата за среща”, обяви за новата стъпка в професионалното образование А. Драгоев.

Преди да изложи предложенията си, директорът на Професионалната гимназия по икономика Ася Бояджиева разказа за срещата си с кмета Ат. Камбитов. Тя заяви, че на нея е обсъждан прием от 4 паралелки при запазване досегашната материална база на ПГИ „Иван Илиев“ и на 5, ако училището вземе 5 стаи от намиращото се в съседство IX ОУ.

 

„Имаме уверение, че от следващата учебна година ще ни бъдат предоставени 5 стаи от IX ОУ. Кметът подчерта, че  при прием на 5 паралелки една трябва да бъде с ученици извън община Благоевград. Смятам, че може да се справим”, заяви Ася Бояджиева и предложи прием в специалностите: „Икономика и мениджмънт”, „Оперативно счетоводство”, „Икономическа информатика”, „Банково дело”.

От СУИЧЕ предложиха  една паралелка с профил „Чуждоезиков” – английски с руски език. Въпреки препоръките директорът на ПМГ Николай Каращранов поиска 6 паралелки – една с профил „Природни науки“, две  със софтуерни и хардуерни науки и три с математически  профил. Той настоя Математическата гимназия да продължи да приема по 156 осмокласници, като подчерта, че всичките им паралелки са с приоритетните STEM профили.

 Началникът на РУО се поинтересува какви ангажименти са поети пред кмета на Благоевград и Н. Каращранов обясни, че са били в кабинета му заедно с директора на ЕГ Тинка Попова, като градоначалникът е уверил, а впоследствие е гласувано на Общински съвет изграждане на пристройка, която да покрива нуждите и на двете училища, помещаващи се в една сграда. „Ставаше въпрос и за евентуално намаляване на приема с по една паралелка, но аз му обясних, че съм присъствал на среща, на която бе обявено, че Математическите гимназии отговарят на STEM указанията и приемът им няма да бъде  пипан”, заяви Н. Каращранов. В разговора се включи и Методи Попов, който подчерта, че децата в Благоевградска област намаляват. След срещите с директорите от 7 общини станало ясно, че се очертава недостиг на 477 ученици, но се очаква след обсъжданията и предложенията на училищата от останалите 7 общини дефицитът да достигне до 500 кандидат-гимназисти.

„Пак ви казвам, много по-лесно е да се редуцира приемът от 6 на 5, от 4 на 3, отколкото да се пипат училищата с по една паралелка”, заяви Ивайло Златанов.

Както и миналата година, от ПГСАГ „Васил Левски“ предложиха 3 паралелки – „Строителство и архитектура”, „Геодезия” и „Водно строителство”. Директорът на ПГТЛП „Гоце Делчев” Димитрина Иванова поиска прием на четири специалности в две паралелки – една с по 13 ученици по професиите „Готварство” и „Фризьорство”, а другата с две половинки – „Кетъринг” и „Организация на туризма и свободното време”.

Директорът на V СУ Мария Тричкова заяви една паралелка с профил „Технологичен“, а колегата й от VIII СУ Сергей Биров обясни, че както и предходните години няма да реализират прием след 7 клас.

„Г-н Камбитов каза, че трябва да намалим броя на паралелките в нашето училище. Но Езиковата гимназия е една в цялата област. Затова предлагаме прием на 6 паралелки. За да не сме в тежест на Регионалното управление на образованието и в съответствие с правилата на МОН, имаме готовност да направим една професионална паралелка – „Екскурзоводство”, което е близо до изучаваните при нас предмети”, обяви директорът на ЕГ „Акад Л. Стоянов“ Тинка Попова. Това предложение се превърна в най-коментираната тема след края на срещата. Директори разясниха, че законът дава право на профилираните гимназии да разкриват професионални паралелки и това не е прецедент. Други школски шефове пък повдигнаха въпроса защо СУИЧЕ /Средно училище с изучаване на чужди езици/ залага на паралелка с английски и руски при положение, че има цяла гимназия ЕГ, специализирана в чуждоезиковото обучение.

„В нормативните документи ясно е разписано, че

профилите на средните училища не трябва да дублират  профилите на профилираните гимназии с изключение на STEM науките“, разясниха директори.

Това не убягна от вниманието и на началника на РУО и по време на разискванията той попита директора на СУИЧЕ д-р Светлин Абаджиев по какъв начин исканата паралелка с чужд език покрива STEM указанията. Директорът обясни, че за да отговорят на изискванията, евентуално за  учебната 2020/2021 могат да разкрият втора паралелка с информатика и немски език.

„Не разбрахте ли, че няма деца, каква втора паралелка? Обърна се към колегата си от СУИЧЕ директорът на СУ „Иван Вазов“ Димитър Арабаджиев.

Според така направените предложения трите средни училища -V СУ, VII СУ и СУИЧЕ, заявяват по една, или общо три паралелки, 3-те профилирани гимназии – ЕГ, ПМГ и НХГ, искат 17 паралелки, 4-те професионални гимназии – ПГИ, ПГТЛП, ПГСАГ и БПГ – 13 паралелки. Или общият  брой на паралелките е колкото и миналата година – 33, с тази разлика, че сега седмокласниците в община Благоевград са с 215 по-малко. За сравнение, през миналата учебната 2017/2018 г. средно образование са  завършили 836 седмокласници, а през тази година  кандидат-гимназистите са 621, т.е. при така дадените заявки от директорите не достигат ученици за 8 паралелки.

„Станахме пословични в министерството като областта с най-голям дефицит. Имайки предвид и предстоящите разговори с директорите от останалите 7 общини, очаквам недостигът на базата на направените предложения  да надхвърли 500 ученици. Аз такъв план-прием в МОН не мога да защитя”, категоричен бе Ивайло Златанов. Той допълни и че ще разговаря с кмета Ат. Камбитов, но посъветва Езиковата и Математическите гимназия да вървят към намаляване на приема от 6 на 5 паралелки, а НХГ и ПГИ от 5 към 4.

Че напълно подкрепя началника на РУО и при така направените предложения не може да се говори за балансиран и разумен прием, подчерта и шефката на отдел „Образование” в община Благоевград Симона Митова.

Директорите имат срок до 15 януари да внесат  предложенията си за план-приема в РУО. На местно ниво той трябва да бъде утвърден и от комисията по заетостта към областния съвет за развитие, а последната дума има министърът на образованието.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

        struma.bg

коментара

Uncategorized

21-г. се преби с мотор в Хаджидимово

Публикувано

на

Млад шофьор катастрофира с мотора си в Хаджидимово в петък. 21-годишният Г. Бараков има книжка от 2 години, но няма необходимата категория за мотоциклет. Въпреки това той се качил на „Кавазаки“-то си, но загубил управление и паднал на пътното платно. При падането ударил паркиран влекач „Даф 95“.

Неправоспособният моторист е с охлузвания след инцидента, извадил е късмет, че е бил с предпазна каска и не е получил по-тежки наранявания. Тестът за алкохол, които полицаи му направили, бил отрицателен. По случая е заведена преписка.

коментара

Продължете с четенето

Uncategorized

ПМГ „Яне Сандански“ с четири „Златни гълъба“ на поредните престижни номинации

Публикувано

на

Най-старото средно училище не само в Гоце Делчев и региона, но и в Пиринско – ПМГ „Яне Санданки“ взе най-много награди на тазгодишното издание на наградите „Златен гълъб“ за постижения в различни области на образованието в региона. Цели 4 приза взе елитното школо, което за поредна година оглави „кервана“ на образованието по долината на Места

И този път организаторите от  Обществения съвет по образование се бяха постарали дълбоко да проучат номинираните, а така също и да направят възможно най-тържествено получаването на призовете, които по традиция се връчват във втората седмица след края на учебната година в средните училища. За арена на събитието  на четвъртите награди отново бе избрано селo Лещен и неговата райска обстановка, а изненадите тази година бяха и сред водещите – бившият сътрудник в щаба на еврокомисаря Мария Габриел Мария Милева и един от главните герои в популярното преди време тв шоу „Имаш поща“ Пейо Филипов. В присъствието на приятели на събитието от различни области на живота те представиха на вниманието им победителите в различни категории.

Сред наградените очаквано застана и Ученикът на годината (от средно училище) Иван Попов – ПМГ „Яне Сандански“, който е ориентиран към природните и математическите науки показа и в тази година постоянство като за учебната 2018/2019г. Заслужи вниманието на журито с 1 място на областен кръг на Европейско кенгуру; 2 място на областен кръг на олимпиадата по физика;

Сребърен медал от международен кръг на олимпиадата по астрономия;

5 място на национален кръг на олимпиадата по астрономия. Освен това

Изготвяне на впечатляваща презентация за Космоса, по случай Деня на отворените врати.

Ефектно представяне на програмата за космическия лагер на Space Camp в Турция, където деца от цяла Европа обменяха идеи в тази научна област. Иван заслужи своето запазено място в историята на Гоце Делчев със спечеления сребърен медал на планетарната олимпиада по астронимия в Шри Ланка. За Учител на годината (от основно училище) бе обявена Росица Кондева – Второ ОУ „Гоце Делчев“, гр. Гоце Делчев, което в своя дългогодишен педагогически стаж, натрупан в началната степен на образованието се утвърди като опитен педагог, възпитател и ръководител, а нейните ученици от виспуск 2018/2019 са част от екипа четвъртокласници, които завоюваха престижното седмо място на Национално външно оценяване за област Благоевград. Тя използва подходи, които са подходящи за потребностите на учениците, за да ги включва успешно в учебния процес и да ги мотивира. Нейните класове се отличават не само с високите си постижения в учебния процес, но и с уменията си да работят в екип. Те участват активно във всички училищни, общински, регионални и национални инициативи. Поддържа ефективни професионални отношения с колегите. Комуникира умело с родителите във връзка с постиженията и благополучието на учениците.

Учител на годината (от средно училище) стана Карамфилка Патинова от ПМГ „Яне Сандански“. Една от любимите учителки в своето училище е известна със своите съвременни и иновативни методи на обучение. Тя печели вниманието на журито с уменията си да развива и насърчава уменията на своите ученици и така постига задълбочени и трайни резултати. Като старши учител се отнася много сериозно към менторската си дейност по отношение на младшите учители, като им дава препоръки и ги насърчава в добрите им практики. Активно работи в методическото обединение на „Природни науки и спорт“, като се старае да наложи атмосфера на взаимно доверие и помощ, атмосфера на уважение към всеки колега и неговия принос. Непрекъснато се самообразова и се квалифицира. В методично отношение уроците на г-жа Патинова се открояват със задълбочена предварителна подготовка, емоционална наситеност, оригиналност, иновативни техники, с които мотивира учениците за постигане на високи резултати. Показва в работата си педагогическо майсторство и професионализъм. Отворена е към постоянното използване на Интернет и IT-технологии, с което позволява на учениците да се докосват по различен начин до всяко специфично знание и информация. С работата си тя изгражда у тях критично мислене, способност да се ориентират във водовъртежа от информация, да отсяват вярната от невярната и не на последно място да бъдат по предприемчиви, креативни и подготвени за реалния живот. Използваните от нея техника за активно учене в класната стая оказват съществено въздействие върху научаваното. В урочната си работа активно използва методи като учене чрез действие, учене чрез игри и учене чрез експеримент. Използването но посочените методи и техники, както и включването на интерактивно обучение и уменията й за гъвкавото им прилагане, са фундамента, който е наличен и допринесе тя да е в основата на създадената първа професионална учебна общност в училището. Уменията й за добра екипна работа допринасят за мотивиране на учителите от тази общност за активна работа по отношение на използването на проектнобазираното обучение чрез серия от интердисциплинарни уроци, които променят качеството на предлаганата образователна услуга от ПМГ „Яне Сандански“. С използването н на новаторски подходи в своята работа г-жа Патинова развива функционалната грамотност на учениците, а това разгръща техния потенциал в различни научни области.

Училище на годината в средното образование стана очаквано Природо – математическа гимназия „Яне Сандански“, която пък е първото иновативно средно училище в Югозападна България. Иновацията е свързана с развиване на функционалната грамотност на учениците. Учениците са в центъра на процеса на обучение, като учителите разработват и провеждат интердисциплинарни уроци с откриване на пресечни точки между учебните програми по природни науки, математика, хуманитарни и обществени науки, технологии. Така учениците схващат и осъзнават връзките и зависимостите в процесите, явленията и понятията. Могат спокойно да анализират, да обобщават, да работят успешно в екип.

Учителите използват проектно базираното обучение в четирите иновативни паралелки и така се превръщат в съветници и помощници на гимназистите. Педагозите си сътрудничат в професионална учебна общност и заедно задълбочават знанията им за процесите, явленията, понятията, въплъщават ги в различни социални роли – на архитекти, на журналисти, на химици, на физици, на биолози и др. Всичко това спомага за развитието на учениците по посока на креативността, екипността, отговорността, адаптивността, съобразителността. Интердисциплинарните уроци стимулират и работата в екип на самите учители по посока на обмяна на добри практики. Учениците от иновативните паралелки изготвят, представят и защитават социално значими проекти на различни теми, обобщавайки резултатите от дейностите в интердисциплинарните уроци. Процесът на осъществяване на ученическите проекти е много интересен, защото включва етапи, през които преминават учениците – четене, проучване, анализиране, извличане на информация, превеждане, общуване с хора и институции извън училището и най-накрая най-вълнуващото събитие – представянето на продуктите пред учители, родители, медии и общественост.

За своята дългогодишна дейност за издигане на образованието в Гоце Делчев приз получи учителят по информатика Ирина Горанова от ПМГ „Яне Сандански“, която дълги години създаваше не е дин и двама състезатели в различни надпревари по преподаваната от него дисциплина. С това тя издигна нивото не само на училището, но и прослави община Гоце Делчев, което съвсем логично донесе и отличието за нея.

Училище на година в категория основно училище стана Трето ОУ „Братя Миладинови“, което през 2018 получи от Министерството на образованието за иновативно училище. То бе отличено заради това, че в периода 15.09.2018 г. до 30.05.2019 г. общият брой призови места от училищни, областни, национални и международни конкурси; олимпиади са 85.

Петнадесет наградени от училището учители и други специалисти за особен принос за издигане на авторитета на училището, работа по проекти, осъществени инициативи и успехи на учениците. Двама учители, номинирани за най-високото отличие в образователната сфера – „Неофит Рилски“ през тази учебна година. Един старши учител в начален етап бе удостоен с най-високото почетно отличие „Неофит Рилски“, присъждано в образователната система на Република България. Трето основно училище „Братя Миладинови“ винаги са актуални, модерни.

За Ученик на годината (от основно училище) бе обявена Снежана Костадинова – Трето ОУ „Братя Миладинови”, която за поредна година показа, че е стриктна в изпълненията на изискванията на своите учители, постигна отличен успех, но се изявява и в други области на познанието – умее да пише емоционални стихотворения, съдържателни разкази, задълбочени есета; рисува с пясък, акварел, графит; изработва скулптури от глина; води до победи спортни отбори по баскетбол, футбол, волейбол; създава невероятни фотографии. Председателят на Ученическия съвет в нейното училище Има няколко златни, сребърни медали и призови места на Международни, национални и областни състезания в различни сфери на науката, спорта и изкуството.

За Иновативно училище на 2019 пък бе обявена ПГ по МСС „Пейо Яворов“ е една от най-бързо развиващите се професионални гимназии, като доказателствата за това са много, започвайки най-напред с успешно реализираните нови специалности и увеличения брой ученици с над 100%. Изминаващата 2018/2019 учебна година е знакова за гимназията с извоюваните множество призови места, проекти, програми, конкурси, награди, признания и сбъднати мечти, с които доказа, че се превърща в една от водещите структуроопределящи гимназии с регионално, областно и национално значение.

ПГ по МСС вече е желан партньор в редица европейски страни.

ПГ по МСС е първата професионална гимназия в България, която е избрана и включена в електронната платформа ,, Обединено електронно училище“, създадена от ЦМДТ ,,Амалипе,, наречена ,,Moodle“.

Гимназията работи и в направление ,,Селекция на застрашени породи важни за селското стопанство“ с петгодишен период, в който съвместно с БАН института по биология и имунология на размножаването, ще извършва селекция на каракачански овце.

Гимназията е пилотно училище в България със своя Училищна тренировъчна ферма ,,Агролидер“, която има свое собствено производство на биопродукти от растителен и животински произход, които реализира чрез своя онлайн платформа.

Гимназията разполага с УОС, в което освен стадо каракачански овце отглежда и кокошки носачки, пуйки, патици, токачки, яребици и кеклици.

ПГ по МСС печели първо място в Национален конкурс ,,Имам бизнес идея“, за създаването на еко ферма и здравословното хранене.

Признание за училището е и класирането в Национален конкурс ,,Моето зелено бъдеще“.

Първо място за най-активно училище в Югозападна България е за ПГ по МСС в конкурс организиран от Център ,,Амалипе“.  Училището ни е единственото регистрирано като биопроизводител.

Категорично училището може да служи като пример за образователен модел във връзка със ЗПУО и наредбата за приобщаващото образование. Доказателство за това са видими. Инж. Татяна Малакова е носител на почетната награда ,,Неофит Рилски.“

„ЗЛАТЕН ГЪЛЪБ“ 2019 НАГРАДА „ПРИЯТЕЛ НА ДЕТЕТО“ отиде при г-н Владимир Москов, Кмет на Община Гоце Делчев, която му бе връчена за активната политика водената от него местна власт в подкрепа на училища и детски градини и инициативи, насочени към децата. Той подкрепя всички добри практики в общината, свързани с работата с деца и младежи. Поощрява и подкрепя дейността на неправителствени организации, имащи отношение към сферата на детския живот. Обръща специално вниманието на децата, нуждаещи се от социалните услуги и на младите хора със специални потребности. Той лично подкрепя учебните заведения при всички техни проекти по европейски и други програми с цел подобряване на учебната и извънкласна дейност на децата и учениците. По негова инициатива общината осигурява транспорт на деца до детски градини и училища в случаите, когато няма такива в съответните населени места.

Единодушно всички гласували представители на образованието присъдиха награда „ВДЪХНОВИТЕЛ – 2019“ на Валнтин Атанасов, който от 15 години е председател на „Обществен съвет по образование в община Гоце Делчев“. През този дълъг период той е вдъховител на поколения млади хора, доброволци в Младежкото крило на организацията. Оставил в тях неизмерима следа и спомогнал за личностното израстване на всеки един. С приятелско, уважително отношение и зачитане индивидуалността на другия, Валентин Атанасов продължава да насочва децата, учениците, младите хора и възрастните. Успешно ги мотивира да бъдат идейни, отговорни, готови да вземат решения и да помагат. Като училищен психолог и психотерапевт вдъхновява към промяна, към подем и ги прави докосващите се до него по-силни, по-можещи, по-устремени, по-дейни. Своята сила той открива в това да помага на хората, което превръща в мисия и професия.

СНИМКИ – ОТ СТРАНИЦАТА НА СЪБИТИЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК

коментара

Продължете с четенето
Loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

юли 2019
П В С Ч П С Н
« юни    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

ПОПУЛЯРНИ