Свържете се с нас

Култура

Днес Православната църква почита паметта на св. преподобни Теодосий Велики

Публикувано

на

Насаден в дворите на Господа, 
красиво си разцъфтял с преподобните твои добродетели 
и си умножил чедата си в пустинята, 
напоявайки с потоци сълзи божествените двори, стадоначалниче Божий. 
Затова зовем: радвай се, отче Теодосие.

Житие на преподобни Теодосий Велики

Както през първите векове на християнството мъченичеството послужило за утвърждаване на Църквата, така монашеството станало опора на Църквата през следващите времена. Преминало различни форми в своето развитие, християнството дължи на преподобни Теодосий Велики (424-529 г.) създаването и образцовото устройство на първите общежителни манастири.

Кападокия, която станала люлка на източното православно богословие чрез благодатното творчество на най-великите църковни учители и св. Отци, подарила на християнството и този велик първоучител на иноческия подвиг.Преп. Теодосий Велики се родил в село Магарион в Кападокия. Благочестивите му родители посрещнали явяването му на света като дар на Провидението и затова го нарекли Теодосий – „от Бога даден” (Богдан). Възпитан в съвършено благонравие и просветен от постоянно четене на Словото Божие, младият Теодосий пламнал от свещена ревност да служи на Христа. Усърдно се молил на Бога да му посочи истинския път. В ранна младост той пожелал да се поклони на светите места и тръгнал за Йерусалим. На минаване през Антиохия Теодосий посетил св. Симеон Стълпник (517-592 г.), който го благословил за монашески подвиг и му предрекъл, че той ще бъде „велик пастир на словесни овце”, което напълно потвърдил животът на бъдещия знаменит изповедник.

Пристигнал през 450 година в Йерусалим, 26-годишният Теодосий поискал да се запознае със живота на подвизаващите се наоколо отшелници и се поселил при опитния старец Лонгин близо до Светия град. След това се преместил в новопостроената Богородична църква, основата от благочестивата Гликерия, но известността, която неговите сурови подвизи му спечелили, го теготила и той се уединил в Юдейската пустиня, като обитавал една пещера, в която – според преданието – пренощували тримата източни мъдреци, дошли да се поклонят някога на „родилия се Цар Юдейски” (Мат. 2:1-12) . Тази пещера станала свидетел на един свръхчовешки подвиг. Тук св. Теодосий се отдал на непрестанна молитва и неотстъпно Богосъзерцание. Пределно сурово било и неговото въздържание. В продължение на 30 години той не вкусил хляб, а се хранел само с фурми, трева и корени, но и от тях приемал само толкова, колкото да не умре от глад. Този неземен подвиг извисил подвижника до такова духовно съвършенство, че Бог го удостоил с дара на чудотворство и прозорливост.

Дълбокото уединение не скрило славата на великия Божий угодник. Мнозина се нуждаели от духовното ръководство на такъв съвършен образец и започнали постепенно да се заселват около него. Като се осланял на Божията воля, светият старец основал в 560 година своя знаменит манастир, който и днес носи неговото име и се намира на 7 км. югоизточно от Йерусалим. Отшелниците скоро достигнали повече от 600 души, а преданието говори, че през неговия 105-годишен живот те достигнали 16,000. Съществуващият днес манастир „Дер-Доси” има монашески килии, подвория за миряни, болници и странноприемници.

Св. Теодосий Велики пръв въвел общежитийната форма на монашеския подвиг и затова е наречен „началник на общежитието”. Така го наричат житиеписците още и затова, защото в 493 г. йерусалимският патриарх го назначил за общ архимандрит на всички общежитийни манастири в Палестина, докато на св. Сава Освещени (439-532 г.) поверил надзора над пустинниците.

При св. Теодосий имало монаси от различни народности (гърци, грузинци, арменци) и те имали отделни храмове, в които всеки ден изпълнявали седмократно молитвено правило, съгласно устава на самия Псалмопевец (Пс. 118:164). За св. Причастие обаче всички се събирали в главната Богородична църква, където се служило на гръцки език. Преподобни Теодосий управлявал многолюдното си братство, като се ръководил от монашеските правила на съотечественика си св. Василий Велики. В своето мъдро ръководство великият духовен отец благодатно обединявал кротостта със строгата справедливост. Всички ревностно практикували социалното добротворство и се грижели за бедните, странниците и болните, които прибягвали до помощта на многобройните манастирски благотворителни заведения. Сам великият Теодосий измивал раните на страдащите в неговите болници и помагал за обслужването на разнообразните просители и поклонници.

Като се подвизавал в знаменития си манастир и се грижел за спасението на стотиците си духовни чеда, св. Теодосий Велики не отминавал и вселенските грижи на св. Църква за чистотата на православната вяра. Привърженикът на монофизитите император Анастасий (591-618 г.) се опитал да използва високия авторитет на св. Теодосий. той изпратил на православния игумен дар от 30 литри злато, като знак на усърдие за неговата обител. Великият старец не обидил с отказ приноса на заблудения император, но когато станало дума за спорните въпроси на вярата, той се отправил за Йерусалим и от амвона произнесъл отлъчване от Църквата на всички, които не поставяли IV Вселенски събор в Халкидон от 451 г. и неговите вероопределения наравно с решенията на първите три Вселенски събора. Като не се задоволил с това, отшелникът напуснал строгото си уединение и обиколил селищата на Палестина, за да утвърждава навсякъде Православието и да изкоренява ересите. Заради това той бил изпратен на заточение, но след скоропостижната смърт на император Анастасий, той отново се върнал в своята лавра.

Преподобни Теодосий Велики предузнал смъртта си няколко години преди да напусне този свят и съобщил за това на трима обичани от него епископи. Не много преди своята кончина той наредил един ден да ударят камбаната за молитва и разплакан съобщил на братята: „Молете се, отци и братя, молете се! Божият гняв посети Изтока!” В същото време Антиохия била разрушена от земетресение…

Св. Теодосий бил погребан във Витлеемската пустиня, където започнал своето подвижничество. Славата на нови чудотворства украсила неговото отминаване в блажената вечност. Йосиф Студит и Теофан Начертани от лаврата на св. Сава написали многопеснопения, с които и до днес Православната църква прославя великия основател на общежителните манастири.

© Жития на светиите, Синодално издателство, София 1991

Красиви имена черпят днес заради „началника на общежитието“ Богдан, Богдана и Теодосий.

коментара

Култура

”Миш и Маш” в Кюстендил

Публикувано

на

На 27. юни в централното кюстендилско читалище „Братство 1869” ще гостува популярната детска писателка Анита Тарасевич. Тя ще представи най-новата си книга за деца „Миш и Маш”, а от 10:30 ч. ще посети и ДГ „Слънце” в гр. Кюстендил. Книгата „Миш и Маш” е издадена от издателска къща ”Хермес”, а илюстрациите са на художничката Надежда Кацарова.

Книгата е най-подходяща за деца между 3 и 7 години и ще отведе най-малките читатели на едно забавно цветно пътешествие в света на пакостливите мишоци Миш и Маш.

Анита Тарасевич е родена в град Пловдив. Автор е на стихосбирката „Паметта на всяка капка“, детската книга „Джуджето Джу и други тайни“. През 2012 година излиза дебютната й книга с разкази – „Невинни момичета“, а през 2013 година – сборникът с разкази „Любовни заклинания“.

коментара

Продължете с четенето

Култура

Град Сандански е домакин на преглед на художественото творчество в Сухопътните войски

Публикувано

на

Започнаха празничните прояви, посветени на 90 годишнината от обявяването на нашия прекрасен Сандански за град. С преглед на любителското художествено творчество в Сухопътните войски започнаха празничните прояви, които събраха над 500 военни от цялата страна в град Сандански.

Фестивалът на военните духови оркестри и Прегледът на любителското художествено творчество в Сухопътните войски, се организира от Командването на Сухопътните войски и Бригадно командване – Благоевград. Тази година форумът  се провежда в град Сандански, с любезното съдействие на Община Сандански и под патронажа на кмета на община Сандански – Кирил Котев.

Първата концертна проява започна вчера в следобедните часове и продължи до вечерта със запомнящите изпълнения и съревнования между самодейните колективи и индивидуални изпълнители от военните формирования на Сухопътните войски.

Участие в истинския колорит от песни и танци взеха военно служещи от 4 артилерийски полк – Асеновград, 61 Стрямска механизирана бригада – Карлово и 110 логистичен полк-Пловдив Единен център за начална подготовка – Плевен.

Участниците бяха оценявани от комисия, която  ще продължи своята работа и днес по време на втората част на Прегледа на любителското художествено творчество.

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

юни 2019
П В С Ч П С Н
« май    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

ПОПУЛЯРНИ