/ВИДЕО/ Топ Преса от мястото на събитието! Наши превозвачи протестират в Брюксел! ВИДЕО

 

България и още пет европейски страни постигнаха частичен компромис в Комисията по транспорт на ЕП по първия пакет „Мобилност“, свързан с командироването на работниците. Това стана след организиран зрелищен протест на площад „Люксембург“ в Брюксел и единна позиция на правителство, президент и депутати. В протеста взеха участие и превозвачи от Неврокопско, една от водещите фирми организатори на протестното шествие е “ Ники 5 “ .

Евродепутатите решиха камионът да не се връща, а само шофьорът да почива в страната, в която е регистрирана фирмата, съобщи БНР.

Постигнат е бил компромис и за каботажния превоз. След извършването на такъв курс, в рамките на 5-6 дни водачите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, където да престоят 60 часа преди да поемат за новия курс. Към момента не е ясно как е решен проблема с нощувката на шофьорите в кабината на превозното средство и за поставянето на тахографи.

Български превозвачи протестираха пред Европейския парламент в Брюксел срещу текстове в пакета „Мобилност 1“. Демонстрацията, подкрепяна ентусиазирано от правителството и български евродепутати се проведе между 9 и 13 часа българско време на площад „Люксембург“.

360 от превозвачите пристигнаха рано сутринта в белгийската столица с два чартърни полета от София, предаде БНР. Към тях се очаква да се присъединят над 100 техни колеги и съмишленици, които живеят в Брюксел, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 10 камиона ще бъдат разположени и на площад „Сенкантенер“.

Евродепутатът Ангел Джамбазки заяви миналата седмица, че за протеста са подготвени и „екзотични мероприятия“, но не разкри какви.

Йордан Арабаджиев от Международния съюз на превозвачите уточни за БНР, че превозвачите от Румъния, Полша, Литва и Унгария ще бъдат разположени под арката на ЕП: „Ще бъдат обозначени с наши плакати, където ние ще кажем какво искаме. Пакетът да бъде отхвърлен –  това за нас е най-добрият вариант“.

Гласуването на спорните точки в транспортната комисия на ЕП е предвидено за около 11 часа българско време, но този вот не е решаващ. Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата по произход, както и забраната за прекарване на 45-часовата почивка на водачите в кабината на камионите. Протестиращите настояват още шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина.

Подготвяните рестрикции засягат най-много страните от периферията на ЕС, като България е най-потърпевша поради географското си положение, смятат те.

Министърът на транспорта Росен Желязков, който ще участва в заседанието на транспортната комисия, е на мнение, че би могло да отпадне изискването за връщането на камионите. Той обаче отново предупреди: „Балансът е крехък, така че заседанието на комисията ще бъде до известна степен индикативно за гласуването в пленарна зала. От друга страна, продължаваме да събираме подкрепата и да лобираме активно в наша полза“.

Евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБкоментира: „За мен е важно по време на гласуването да успеем да се преборим поне по един от големите проблеми, които имаме – дали ще е връщането на шофьора, дали ще е връщането на камиона, дали ще е почивката в кабина, за да може на следващата стъпка в пленарна зала да имаме по-малко за решаване проблеми и да може да се фокусираме на по-малко места, което ще ни повиши шанса за успех. Изключително важно е, че българи, шофьори, превозвачи, евродепутати действаме като един. Мисля, че това ще окаже влияние. По тази тема този парламент – това е най-големият протест, който е виждал“.

Българските евродепутати вече са внесли алтернативни текстове в транспортната комисия в ЕП, каза Новаков и обясни: „Те заличават тези протекциониски мерки. Всички текстове, които сме внесли, са в разрез с тези проблеми и отразяват позицията на българските превозвачи. Това е само първа от поредица крачки, които ще извървим. Следва гласуване в пленарна зала, на което отново ще имаме възможност да внасяме изменения и допълнения и да се борим за решаването на проблемите. За мен все още стои въпросът дали последната дума ще е на този парламент. Не виждам да остава време до края на мандата, за да бъдат довършени триалозите между ЕП, Комисията и Съвета и да гласуваме на второ четене. Струва ми се, че няма време и няма как да стане това, а и нямаме право. Мисля, че този парламент два пъти отхвърли този пакет и това е ясен сигнал, че той не е добър“.

Андрей Новаков дори прогнозира, че битката била за бъдещето на ЕС: „Ако това се случи във вида, в който е предложено, това за мен е началото на края“. Евродепутатът припомни декларираното от държавата, че ако вредни текстове минат през ЕП, тя е готова да сезира Съда на ЕС.

В София, пред френското посолство, младежи от ВМРО правят флашмоб в подкрепа на протеста на превозвачите. Те ще залепят стикери около френското посолство, на които пише „Спрете пакета „Мобилност“, спасете свободния пазар“.

Протестът на превозвачите в Брюксел е съпътстван от висока обществена подкрепа у нас, показаха данни от експресно национално проучване на „Екзакта Рисърч Груп“. Над 64% от анкетираните дават своята подкрепа за протеста.

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене