Най драматичната магистрала

Магистрала „Струма“ е символ на българското членство в ЕС. Нейното изграждане е връстник на влизането на България в съюза, а по всичко изглежда, че ще продължи поне до началото на следващия период – почти средата на следващото десетилетие. В лотовете на „Струма“ се появяваха и изчезваха фирми, тунели, надлези, документация и дори археологически находки.

Този декември предстои поредният важен момент – „Главболгарстрой“ (ГБС) открива предсрочно нови 24 км между Кресна и Сандански. Най-вероятната дата е понеделник, 17 декември. Същия ден Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще събере и оферти за част от пътя при Кресненското дефиле – последното препятствие пред окончателното завършване на магистралата.

АБОНИРАЙТЕ СЕ ЗА КАПИТАЛ

Драмите около пътя за Гърция обаче не спират. Все още предстои да се завършат близо 40 км магистрала и един тунел – „Железница“. Тъй като строителството на „Струма“ се финансира по оперативна програма „Транспорт“, всичко това трябва да се случи до края на 2023 г. В противен случай България ще трябва да плати над 2 млрд. лв., инвестирани в магистралата, от националния бюджет.

Кресненското отчаяние

Новата отсечка струваше над 274 млн. лв. и е показателна за скоростта, с която може да се движи оттук нататък магистралата. За тези 24 км ГБС започна проектиране в края на 2015 г. Това е отсечка, която не е в природен парк и има 7 моста и 10 надлеза от най-простия вид – селскостопански. Тази отсечка отне три години.

Сега да видим какво предстои с отсечката при Кресненското дефиле. След години спорове между екологични организации и държавата природозащитниците като че ли загубиха битката. Според тях трафикът трябваше да се изнесе напълно от дефилето, но правителството подкрепи вариант, при който се използва съществуващият път в едната посока, а пътят от Гърция до София да минава източно от дефилето. Оценката за въздействие върху околната среда подкрепи този вариант. Екоорганизациите още не са се предали напълно, но ако приемем, че това ще е работният вариант, ето как изглежда той.

Участъкът беше разделен на две поръчки, като АПИ удължи сроковете за подаване на оферти и вместо през ноември кандидатите имат време до средата на декември. Единият търг в момента е блокиран от жалба в Комисията за защита на конкуренцията, която вече е образувала производство. Към момента правителството не е подало и апликационната форма за европейското финансиране за тази отсечка, като от АПИ уточниха, че това ще се случи до март.

Дори ако всички жалби бъдат разрешени бързо, а до втората половина на годината бъде подписан договор, това отново поставя „Струма“ на ръба. Задължителната крайна дата е 2023 г., което означава същият срок като за сега откритата отсечка. С тази разлика, че Кресненското дефиле е резерват, което изисква много повече внимание при работата, а второто платно има освен 7 тунела и 12 надлеза цели 21 виадукта, някои от които са на недостигана досега в страната височина.

Всичко това – ако не се появят затруднения при строителството. Отсечката между Благоевград и Крупник например се строи от обединение с водещ партньор „Грома Холд“ (бившата „Агромах“). Те също имат договор от декември 2015 г., но започнаха строителството чак през август 2017 г., а изненадващите археологически разкопки край Благоевград ги блокираха почти напълно. Уверенията са, че лотът ще е готов в края на лятото на 2019 г., при това – на цената на пълно разрушаване на намерената археология.

За десерт – „Железница“

„Главболгарстрой“ имат да построят и 720 м участък точно преди тунел „Железница“ в посока Гърция, като проектирането вече е започнало. „ПСТ груп“ пък подписаха договор за 1.4 км след тунела за 18 млн. лв.

Самият тунел обаче също е сериозен проблем. Поръчката беше обявена три пъти, всеки път с проблеми. При първия опит изчезнаха части от офертите на два кандидата, които после бяха намерени в дома на член на оценителната комисия. При второто обявяване пък се оказа, че има проблеми в заданието и търгът трябва да се прекрати отново. Година след третото начало на поръчката за строител беше избрана компанията „Джи Пи груп“. След като заради скандалите около фирмата – например разследването на „Биволъ“ „Джи Пи гейт“ и станалият нарицателен ремонт на столичната улица „Граф Игнатиев“, Бойко Борисов обяви, че иска фирмата да бъде изключена от търгове, тя заяви, че ще се откаже от поръчката за 185 млн. лв. без ДДС.

От АПИ обаче обясниха пред „Капитал“, че официален отказ от фирмата не са получили до този момент, така че съдбата на тунела не е ясна. В случай, че „Джи Пи“ все пак се оттеглят, най-вероятно строителството ще се предложи на ГБС, които са класирани на второ място в търга. Не е ясно дали компанията ще може да изгради и тунела в същия срок, след като трябва да строи и преди него.

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене