Свържете се с нас

Култура

Днес православната църква чества св. Сава Освещени

Публикувано

на

От младини с добродетел принесъл си се като жертва непорочна на Бога, Саво блажени, станал си насладител на благочестие, 
затова и си бил на преподобните украшение, достохвален пустинен гражданин, 
затова ти и зовем: Радвай се, Саво пребогати.

Свети Сава, основателят на много манастири в Палестина и на знаменитата лавра, известна под неговото име, се родил в областта Кападокия през ІV век от богати и знатни родители. Поради несъгласие между роднините, на които било поверено неговото възпитание през време на служебното пътуване на баща му в Александрия, той още 18-годишен се поселил в манастир. Там получил образование, обикнал монашеския живот и бил постриган за монах. Желаейки да служи на Бога в по-усамотено място, младият монах оставил манастира, в който живял, и се отправил за Йерусалим да се поклони на светите места и да посети палестинските пустинници.

По онова време на Изток бил прочут със своя строг постнически живот преподобни Евтимий Велики. Сава поискал да постъпи в числото на неговите ученици, но Евтимий го поверил на блажени Теоктист, брат в съседния манастир. Като го благословил, преп. Евтимий предсказал, че Сава ще просияе в иноческия живот, ще стане основател на обширна лавра и ще бъде славен наставник на всички палестниски отшелници.

В Теоктистовия манастир Сава се предал изцяло в служба на Бога и минал всички монашески служби с безропотно послушание и усърден труд. Всички се чудели на неговия строго добродетелен живот. Веднъж, пътувайки за Александрия, той срещнал по пътя родителите си, които искали да го отклонят от иноческия живот, но накрай отстъпили пред неговата непоколебима воля.

Като прекарал дванадесет години в манастира, Сава пожелал по-голямо усамотение. Поселил се в една пещера и там прекарвал дни и нощи в молитва и труд. Работата му се състояла в плетене на кошници, за които от манастира му давали хляб и плодове. Така прекарал пет години, а после отишъл при преп. Евтимий Велики. След смъртта на този велик подвижник Сава живял известно време в Йорданската пустиня, в манастира на преподобни Герасим.

Но преподобни Сава желаел пълна самота, за да може всецяло да се предаде на молитва и богомислие. Веднъж, като заспал след дълга молитва, в съня си видял ангел, който му посочил една пещера на онова място, където се намирал изсъхналият Силоамски поток. Като се събудил, Сава се отправил към това място, намерил пещерата и се поселил в нея. Цял ден и през по-голямата част от нощта той се молел и пеел псалми, като се хранел само с корени, които растели покрай пещерата.

Един ден, както събирал корени в пустинята, той видял четири разбойници, които били гладни и изнемощели. Пустинножителят изсипал пред тях събраните корени, и от тогава благодарните разбойници започнали понякога да му носят хлюб и плодове. Сава, облян в сълзи, си говорел: „О, горко на душата ми! Тия люде за едно благодеяние тъй щедро плащат. А ние получаваме всекидневно от Бога благодеяния, но не благодарим, а в нехайство прекарваме дните си и не изпълняваме Неговите повели.“

Тъй в постоянна молитва и съвършено уединение прекарал Сава няколко години. След това при него започнали да идват и други, които желаели тих и усамотен живот. Постепенно цялата долина на Силоамският поток се заселила от пустиножители. Оставили всички грижи за тукашния живот, те само на Бога възлагали своите надежди. Постоянно се молели, спазвали безмълвие и строго въздържание, и Бог чудесно ги охранявал. Преданията за пустиножителите са пълни с примери за чудесния Божи промисъл за тях: ту по чудесен начин им се изпращала храна; ту на жадуващ сред горещата пустиня се откривал неизвестен извор; пустинните зверове послушно оставяли своите леговища в пещерата, избрана от своя пустинник за жилище; чрез силата на кръста се прогонвали бесовски видения, смущаващи понякога самотния пустинник – с една дума всемогъщата Божия десница не преставала да укрепява и опазва отшелниците сред страданията, подвизите и трудовете на избрания от тях живот.

След много години, прекарани в палестинската пустиня, Сава имал радостта да види майка си, която, след като овдовяла, се поселила в един женски манастир близо до Йерусалим. Като получил след нейната смърт богато наследство, Сава построил няколко манастира и болници, основал две страноприемници – една в Йерихон, а другата при пещерите, из които вече се оформила лаврата или големият манастир. В него се събрали много братя и йерусалимският патриарх поставил Сава за духовен ръководител на отшелническите обители. Той поучавал братята с думи и със своя пример, учел ги на кротост, смирение, безмълвие, упование на Бога и на пълно отречение от собствената си воля. Починал тихо в пещерата си на 94-годишна възраст в 533 година.

© Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 годинапод редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).

В народните представи, Варвара (чества се на 4 декември) и Сава са двете сестри на свети Никола. От тях Сава е по-добрата и винаги върви на крачка след Варвара, молейки я да не пуска от ръкава си ледени зърна по нивите. Двете сестри подготвят празника на своя брат и затова се казва: „Варвара вари, Сава пече, а Никола яде“.

В някои райони на страната денят се празнува за сечено и порязано. Затова се спазва забраната да не се пипат остри предмети.

Днес празник имат всички, които носят имената Венцислав, Венцислава, Владислав, Владислава, Десислав, Десислава, Сабина, Сава, Савка, Савчо, Светослав, Светослава, Слав, Слава, Славей, Славейка, Славейко, Слави, Славка, Славчо, Станислав, Станислава, Съби и Събина.

коментара

Култура

Обичаят „Засевка“ в ефира на Фен Фолк ТВ Видеоклипът е награда от фестивала „Фолклорна магия“ 2018

Публикувано

на

В ефира на Фен Фолк ТВ вече може да гледате обичая „Засевка“, който се изпълнява от Женска фолклорна група „Здраве“ при Народно читалище „Отец Паисий – 1919“, гр. Сандански. С този обичай те участваха на първото издание на Националния фестивал за народно творчество „Фолклорна магия“ Банско 2018 и спечелиха наградата „Заснемане на видеоклип“ в категорията „На мегдана“. Целта на фестивала е да популяризира, съхрани и развие българските традиции, фолклор, обичаи, култура и родното производство и да представи пазителите на българското народно творчество – самодейци, занаятчии и производители на традиционни стоки.

Обичаят „Засевка“ ще се излъчва в рубриката на Фен Фолк ТВ „Години, години“, която може да гледате всяка събота от 17,00 ч.

Самият обичай е първата стъпка от същинските сватбени обреди.

Засевките представляват обредното приготвяне на хлябовете. Освен това название този обичай се среща и като квас, месене на квас, замески, замесване на ляп, мелене на булгур. Засевки и погача се приготвят и в момината, и в момковата къща. Пресяването на брашното става през нечетен брой сита в нечетен брой нощви (дървен съд). В много части на България в брашното за пресяване се поставят и пръстените на младоженците. Обредът се придружава от песни и хора.

Важно е място на обредните хлябове, които носят своята богата символика. Основните обредни хлябове са: меденик, кумов кравай, старойков леп, ляп за младоженците и други.

Един от съществените моменти на сватбата е приготвянето на сватбено знаме, което в различни части на страната се нарича стяг, пряпор, препорец, ферутлица или оруглица, в повечето случаи е от червена кърпа, която е прикрепена на прът, на чийто връх се слага червена или позлатена ябълка или пък кромид лук и около тях цветя.

Вижте как Женска фолклорна група „Здраве“ представя обичая „Засевка“:

https://www.youtube.com/watch?v=hWbFZvydn3w

коментара

Продължете с четенето

Култура

Югозападният университет „Неофит Рилски“ с ново телевизионно и звукозаписно студио

Публикувано

на

На 19 февруари 2019 г. от 14:30 ч. в Учебен корпус № 8 (бившия механотехникум) ще се състои официално откриване на Филмовото и телевизионното студио и на Звукозаписното студио, създадени по проект „Интегриране на историческите и археологическите ценности от българо-гръцкия трансграничен регион в една устойчива тематична туристическа дестинация” по програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-A Гърция- България 2014-2020.

Целта на проекта BORDERLESS CULTURE е съхранение и рехабилитация на археологически и културни ценности с трансгранично значение. В студията ще се създават документални и рекламни филми за визуализация и популяризация на нематериалното културно богатство, ще се събират, записват и съхраняват танцов, музикален и песенен фолклор, като ресурс за развитието на културния туризъм от двете страни на българо-гръцката граница.

 

 

 

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

февруари 2019
П В С Ч П С Н
« ян.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

ПОПУЛЯРНИ