Свържете се с нас

Таблоид

След отказа на „Джи Пи“: кой ще строи тунел „Железница“

Публикувано

на

Единият вариант е ГБС, но съдбата на обществената поръчка и на цялата магистрала „Струма“ засега е неясна

Съдбата на обществената поръчка за тунел „Железни­ца“ на магис­трала „Струма“ продължава да се заплита, а строител­ството му все повече се от­далечава в бъдещето. С това срокът за цялата магис­трала, която трябва да бъде завършена до 2022 г., също попада под въ­прос.

Миналия пе­тък строител­ната компания „Джи Пи груп“, избрана да по­строи тунела за 185 млн. лв., се отказа от победата си. Това се слу­чи в отговор на желанието на премиера Бойко Бори­сов фирмата да се „извади от проектите с европейско и държавно финансиране“. Това обаче постави Аген­ция „Пътна ин­фраструктура“ (АПИ) пред нова дилема – дали да въз­ложи на след­ващия, или да обяви нова процедура.

КАКВО ЩЕ ПРА­ВИ АПИ

Според Зако­на за общест­вени поръчки пред АПИ има два хипотетични варианта за действие, щом участникът, класиран на първо място, се откаже: да възложи поръч­ката на класирания на второ място участник или да я пре­крати. Заради типичното за агенцията отстраняване на кандидати по формални при­чини до крайното класиране в обособената позиция за строителство на тунел „Же­лезница“ стигнаха само два консорциума – на „Джи Пи груп“ и на „Главболгарстрой“ с негови свързани друже­ства.

Парадоксално, един от шансовете на АПИ е обжал­ване от гръцката фирма „Актор“ пред Комисията за защита на конкуренцията. Регулаторът побърза да от­хвърли жалбата на 10 октом­ври (преди изказването на премиера), но от АПИ уточ­ниха за „Капитал“, че в мо­мента тече законов срок за обжалване пред Върховния административен съд. Има вероятност, ако ВАС приеме жалбата, да върне процеду­рата в етап отсяване на кандидати, като това може да зна­чи или отваряне на офертата на „Актор“, или на всички оста­нали.

„След влизане в сила на решението за избор на изпълни­тел на обществената поръчка, в частта по обособена позиция №2, АПИ в качест­вото си на възложи­тел ще предприеме предвидените в ЗОП действия“, отгово­риха сдържано на „Капитал“ от пътна­та агенция. Това ве­роятно значи, че ще предложат на Джи Пи договор.

АКО НЕ ДЖИ ПИ, ТО ГБС

Ако те откажат, тогава най-веро­ятно ще отправят покана към втори­ят класиран участ­ник – обединението ДЗЗД „Железница север“, с участници „Главболгарстрой“, „ГБС – Инфраструк­турно строителство“ и „Главболгарстрой интернешънъл“.

ГБС е избрана като победител в първата обособена позиция в същата поръчка за строителство на 720 метра участък за 29.9 млн. лв. без ДДС от северната част на тунела. Консорциум на ГБС строи и отсеч­ката между Кресна и Сандански в момен­та, като в близките месеци би трябвало строи­телството й да приключи.

До прекратяване на поръч­ката е малко вероятно да се стигне, тъй като това сериоз­но ще забави строителството на магистралата.

„СТРУМА“ ПОД СТРЕС

Първият скандал във връз­ка с тунела беше през про­летта на 2017 г., когато АПИ спря търга за 250 млн. лв. изведнъж, първоначално със странна аргументация. На следващия ден стана ясно нещо далеч по-абсурдно – че част от офертите на два от участниците са изчезнали. Вторият опит за обявяване на поръчката беше в начало­то на септември 2017 г., като обаче тя беше прекратена за­ради промени в изисквания­та, които можеха да влязат в нарушение на Закона за об­ществените поръчки. Търгът беше подновен малко след това и привлече силен инте­рес.

В случая с магистрала „Струма“ сроковете са важни, тъй като строителството й се финансира по оператив­на програма „Транспорт“ и трябва да приключи до края на 2023 г. изцяло, за да не се наложи да се връщат пари на Брюксел.

В рамките на търга около тунел „Железница“ има по­дписан договор за строител­ство на 1.4 км участък след тунела, в посока Гърция. Той ще се строи от „ПСТ груп“.

Участъкът Благоевград – Крупник пък се строи от обединение на „Агромах“, която смени името си и вече се казва „Грома холд“. Там също имаше забавяне, след като договорът беше подпи­сан през декември 2015 г., а строителството започна през август 2017 г. Археоло­гически разкопки забавиха строителството с около шест месеца. „Мобилизирали сме по-голям брой хора и допъл­нителна техника, за да може участъкът да бъде завършен в указаните срокове“, уточни­ха от фирмата изпълнител.

В края на август пък бяха обявени поръчки за „Струма“ през Кресненското дефиле, където дълго време имаше спорове с участието на при­родозащитни организации за това откъде да минава трасето.

Вестник “ Топ Преса “

коментара

Таблоид

Туроператори в Югозапада: Гърция вече не се продава, семействата почиват у нас

Публикувано

на

Велинград и Банско са предпочитаните туристически дестинации за великденските празници на кюстендилци, споделят туроператори под Хисарлъка. „Това са курорти, където има чист въздух и хората да отдъхнат. Изобщо предложенията са за хора с различни финансови възможности”, допълва Мая Божанова, туроператор.

Най-натоварената дестинация обаче остава Анталия, Кападокия със съчетание на стара култура, море, въздух и екскурзия. „Това е й най-продаваната дестинация с чартър до Анталия и след това поемат към Кападокия. Лети се с балон във въздуха. За по 2 дни в по-евтин вариант някои семейства пък избраха Охрид, което е и по-близко”, каза още Мая Божанова.

„Гърция не знам защо тази година не е толкова предпочитана, може би защото развалиха ол инклузива. Имат много туристически такси, които се плащат включително и в хотелите, и някак си вече Гърция не се продава”, казва туроператорът.

„Хубаво е, че кюстендилци се насочиха към българските курорти. По-скъпите пакети се продадоха още през февруари, след това малко по-ниският клас хотели, каквито са в Охрид”, добави още Божанова.

Повечето кюстендилци се комбинират за великденските празници по 2-3 семейства. Като групи организирано по Великден почти не се купуват. „Групово само в Турция, съседите се наложиха в туристическия бранш. Умеят да посрещнат туриста, умеят да му докажат, че е цар и е отишъл наистина да отмори или да празнува. Нашите великденски празници там се организират много добре, нищо че е Турция, както беше и на фестивала на лалето. Всички ходиха да се любуват на парка Емирган.

Охрид пък избират, защото е близо, някои семейства искат по-бързо да се приберат, ако са сами. Да няма езикова бариера, но дори и възрастните вече се справят с английския”, споделя кюстендилката.

коментара

Продължете с четенето

Таблоид

Българската планина плаче от раните си

Публикувано

на

Не практикувам и не съм привърженик на зимните спортове. Не харесвам и планината през зимата. Но я обожавам през летните месеци. Това лято си направих един излет до Паничище, известен планински курорт. Останах потресен от промяната, която усетих. Планина, нарязана от асфалт, безброй хотели, сякаш строени в състезание по архитектурна грозотия, стърчащи навсякъде железа от съоръженията, използвани през зимата.

Същото е положението и в Банско през лятото, в съседното село Баня. Банско отдавна престана да бъде онова възрожденско градче и място, което помним от години. Внушителната църква и шепата възрожденски къщици в центъра на града изглеждат сякаш не на място. След като съсипахме и циментирахме цялото Черноморие, разораваме дюните като средновековни вандали, сме подкарали и планините си.

Качете се през лятото при Байкушевата мура, за да усетите раните на планината, вижте бетонно-търговската грозота на Бъндеришка поляна. От близкото село Баня е останало само името. Как ли не са посегнали на близкото село Добърско с уникалната църквичка от времето на Самуил. За Витоша пък да не говорим, там положението е направо плачевно

Весрник “ Топ Преса “

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

април 2019
П В С Ч П С Н
« мар.    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

ПОПУЛЯРНИ