Свържете се с нас

Здраве

Безплатни ваксини срещу грип за пенсионери над 65

Публикувано

на

Пенсионерите, които са на 65 години и над тази възраст ще бъдат безплатно ваксинирани срещу грип. Това стана ясно по време на форум в Народното събрание на тема “Съвременни аспекти в профилактиката и лечението на остри респираторни заболявания”.

Средствата, които ще бъдат отпуснати за имунизация за възрастните се осигуряват от национална програма за имунопрофилактика на сезонния грип. Обхватът на програмата е 4-годишен – от 2019 г. до 2022 г. и е на обща стойност близо 10 млн. лв. Целевата група обхваща 1,481 млн. души.

Планът предвижда от тях на бъдат ваксинирани догодина 10%, през 2020 г. – 17%, през 2021 г. – 20% и през 2022 г. – 25 на сто. За посочения период се предвижда реимбурсирането на 1 066 974 дози противогрипни ваксини.

Средствата ще бъдат отпуснати от НЗОК и от Министерството на здравеопазването като разчетите на двете институции за следващата бюджетна година вече се правят.

През настоящия есенно-зимен сезон ваксините срещу грип са две. Едната е 3-валентна и е срещу щамовете Сингапур, Колорадо и Мичиган. Другата е 4-валентна, която включва освен изброените, и Пукет. Въпросните 4 щама са именно очакваните тази година.

По време на кръглата маса вчера експертите подчертаха, че грипът е тежко инфекциозно заболяване, което причинява сериозна смътност, но е подценявано и най-ефективното средство срещу него е имунопрофилактиката. България е на едно от последните места в ЕС по брой хора, които се ваксинират – едва 2,6% от населението, съобщава „Труд“.

По данни на Националния център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ) само в областните градове у нас всяка година възникват средно около 1 400 000 до 1 600 000 случая на остри респираторни заболявания (ОРЗ) и грип, което представлява от 10% до 30% от всички случаи с временна нетрудоспособност.

На форума присъстваха проф. Нели Корсун, завеждащ Националната референтна лаборатория “Грип и остри респираторни заболявания”, зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева, д-р Наталия Спиридонова, главен експерт в дирекция “Здравен контрол” в МЗ, доц. д-р Лъчезар Иванов, зам.-председател на Комисията по здравеопазването, д-р Валери Цеков, председател на БСИМ, държавният главен здравен инспектор д-р Ангел Кунчев и проф. Тодор Кантаржиев, директор на НЦЗПБ.

По публикацията работи: Анисия Иванова

dnes.bg

коментара

Здраве

Ходете бързо за дълголетие

Публикувано

на

Ако искате да бъдете по-дълголетни, едно от нещата, които препоръчват специалистите е, да ходите бързо. Според британски учени, които са работили с данните на повече от 470 000 души от британската Биобанка, пише Daily Mail.

Изданието се позовава на изследване, цитирано от ЮПИ, според което добрата физическа форма има значение за продължителността на живота. И то много по-важно от теглото на човек. „Резултатите показват, че добрата физическа форма е по-добър индикатор за очаквана продължителност на живота от индекса на телесната маса“, обяснил и Том Йейтс от екипа специалисти.

Резултатите от изследването показват, че с най-кратък живот са твърде слабите мъже и жени, които ходели бавно – съответно средно 64,8 години и 72,4 години.

Жените, които ходят бързо, са с очаквана продължителност на живота 86,7 до 87,8 години, а мъжете – 85,2 до 86,8 години. Тя се запазва дори ако те са с голямо наднормено тегло.

Общо, хората, които ходят бързо, могат да живеят до 15 години повече от тези, които едва се влачат.

Според специалистите, е нужно да се насърчават хората да ходят бързо, за да добавят още години към живота си.

Важно уточнение е, че това не означава, че хората, които ходят бързо, живеят по-дълго. То извежда връзка, а не причина и следствие. Скоростта на ходене обаче може да е начин за лекарите да преценят общото здравословно състояние на пациентите си заедно с други изследвания.

Още през 2013 г. специалисти са стигнали до извода, че бързото ходене намалява сърдечносъдовите рискове и така удължава живота.

коментара

Продължете с четенето

Здраве

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето

Публикувано

на

Учени посочват продуктите, насърчаващи загубата на тегло

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри

Стриктните диети са неефективни, но добрата, питателна диета може да ви помогне да отслабнете. Експертите посочиха ​​продуктите за такава диета.

Протеини. Според експерти, основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри. Те препоръчват хранене с протеини под формата на мастна риба и червено месо, както и месо от домашни птици. В същото време, експертите съветват да се ядат животински протеини стриктно в умерени количества, на малки порции в даден момент. Също така сред основните източници на протеин в диетата за отслабване са яйца от пиле и пъдпъдъци, млечни продукти.

Мазнини. Здравословните мазнини могат да бъдат получени от различни видове ядки и орехови пасти без захар и заместители на захарта, висококачествено масло с най-малко 82,5% мазнини, свинска мас, както и тъмен шоколад. Експертите отбелязват, че в основния хранителен прием приемът на мазнини не трябва да бъде под един грам мазнини на килограм телесно тегло. С наднорменото тегло се препоръчва да се консумират до 0,8 грама мазнини на килограм тегло.

Въглехидрати. Учените напомнят, че здравият човек трябва да яде въглехидрати в количество от най-малко 3 грама на килограм тегло. В диетата трябва да въведете колкото се може повече зърнени култури: просо, елда, ечемик, овес, лимец. В допълнение, трябва редовно да се ядат бобови култури – боб, леща, нахут.

Сладкиши, които също са източник на въглехидрати, трябва да се консумират в изключително малки дози, за предпочитане е да се заменят с плодове. От печенето е необходимо да се даде предимство на продукти от брашно от ръж, царевица или елда.

Фибри. От тази категория продукти в диетата за отслабване трябва да присъстват трици, зеленчуци, билки. Диетолозите съветват да се ядат зеленчуци и билки заедно с месо и риба. Според тях, е полезно да се използват сурови плодове и зеленчуци дневно до 400-500 грама.

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

май 2019
П В С Ч П С Н
« апр.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

ПОПУЛЯРНИ