Свържете се с нас

Здраве

Здравословно с Цветелина Хаджиева: Изпитвам вълчи глад

Публикувано

на

Да започнем оттук – гладът е първична физиологична нужда, при която възниква потребност от храна и следва да бъде удовлетворена с наличните ресурси. По начало всяка физиологична нужда мобилизира организма да я задоволи, тъй като потребностите от въздух, вода, храна и секс са жизнено важни за оцеляването на живия организъм. Всяка от тези потребности има индивидуален период на отлагане преди да настъпи латентния момент, като без въздух човек може да издържи най-много 5-6 минути, без вода около 7-10 дни, а без храна….., е оцелява се и с изключително оскъдно хранене, но трудно би могло да се каже оцеляване.

В такъв случай, подложения на дълго гладуване организъм, когато всички запаси от органите, тъканите, костите и кожата са усвоени за поддържане функцията на организма, тогава той превключва на вегетативен режим, където почти се изключва, за да пести енергия и да запази минималното си функциониране, т.е. той изпада в калориен дефицит и метаболизмът се забавя значително. Това състояние е известно като „Starvation mode“. Този икономичен режим на функциониране, в следствие на рестриктивното хранене, организмът го изработва, за да се адаптира към новите условия – редуцирания приток на хранителни вещества. Това адаптиране от своя страна се нуждае от ресурси и започва да мобилизира всички налични такива, които в „мирно време“ не представляват интерес за него, но при настъпилите промени, за да гарантира своето оцеляване, поне до известна степен, започва да разгражда глюкогенa в черния дроб, подкожните и висцерални мазнини, мускулите.

В по сериозни случай, когато всичко това е изчерпано, организмът започва да извлича и от важни органи, в това число и мозъкът, който се „смалява“. Настъпва момент на самоизяждане, последван от това организмът да спре да функционира изобщо. Това на практика се случва с организма, като се опитах да очертая основните етапи при въвеждането на не целесъобразни диети, като средство за редуциране на теглото. Но аз искам да се спра на онзи етап, който се случва не след дълго, когато вече храната е обсебила съзнанието и направлява поведението, тогава, когато силно е заложен „принципът на позволена-непозволена храна“.

Точно тогава настъпва моментът на „Starvation mode“, когато диетикът е постоянно гладен, мисли само за храна, но обсебеното съзнание казва, какво точно трябва да се яде, кога, колко, при което гладът още повече се обостря, нуждата става неподвластна на „диетичните принципи“ и контролът се губи…, намирайки израз в безконтролно поглъщане на огромни количества храна, които при нормални обстоятелства човек не е способен да погълне, оттук следват вина, очистване с лаксатативи и диуретици, повръщане, още по-строги диети, чувство за провал, тъга, депресия……

В този момент на пиршество, диетикът не усеща засищане, изгубил е способността да регистрира с точност моментите на глад и засищане, неговият хранителен инстинкт е нарушен. И това е съвсем естествено, когато гладът се подтиска, залъгва и напълно игнорира, да настъпи объркване, което да повлече след себе си редица физиологични и психични проблеми. Затова „вълчият глад“ е едно хронично прегладняване, измъчване, като отчаян опит на тялото да го превъзмогне, наваксвайки си пропуснатото.

Всичко е преодолимо! С желание и работа в тази насока настъпват положителни промени, с които човек може да се върне към нормалния си начин на живот! Пътят е труден, дълъг, но и преодолим!
За консултации: 0877 34 74 14
Цветелина Хаджиева

коментара

Здраве

Ходете бързо за дълголетие

Публикувано

на

Ако искате да бъдете по-дълголетни, едно от нещата, които препоръчват специалистите е, да ходите бързо. Според британски учени, които са работили с данните на повече от 470 000 души от британската Биобанка, пише Daily Mail.

Изданието се позовава на изследване, цитирано от ЮПИ, според което добрата физическа форма има значение за продължителността на живота. И то много по-важно от теглото на човек. „Резултатите показват, че добрата физическа форма е по-добър индикатор за очаквана продължителност на живота от индекса на телесната маса“, обяснил и Том Йейтс от екипа специалисти.

Резултатите от изследването показват, че с най-кратък живот са твърде слабите мъже и жени, които ходели бавно – съответно средно 64,8 години и 72,4 години.

Жените, които ходят бързо, са с очаквана продължителност на живота 86,7 до 87,8 години, а мъжете – 85,2 до 86,8 години. Тя се запазва дори ако те са с голямо наднормено тегло.

Общо, хората, които ходят бързо, могат да живеят до 15 години повече от тези, които едва се влачат.

Според специалистите, е нужно да се насърчават хората да ходят бързо, за да добавят още години към живота си.

Важно уточнение е, че това не означава, че хората, които ходят бързо, живеят по-дълго. То извежда връзка, а не причина и следствие. Скоростта на ходене обаче може да е начин за лекарите да преценят общото здравословно състояние на пациентите си заедно с други изследвания.

Още през 2013 г. специалисти са стигнали до извода, че бързото ходене намалява сърдечносъдовите рискове и така удължава живота.

коментара

Продължете с четенето

Здраве

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето

Публикувано

на

Учени посочват продуктите, насърчаващи загубата на тегло

Основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри

Стриктните диети са неефективни, но добрата, питателна диета може да ви помогне да отслабнете. Експертите посочиха ​​продуктите за такава диета.

Протеини. Според експерти, основните продукти в менюто, което допринася за поддържането на здравето и добрата фигура, са протеини, мазнини, въглехидрати и фибри. Те препоръчват хранене с протеини под формата на мастна риба и червено месо, както и месо от домашни птици. В същото време, експертите съветват да се ядат животински протеини стриктно в умерени количества, на малки порции в даден момент. Също така сред основните източници на протеин в диетата за отслабване са яйца от пиле и пъдпъдъци, млечни продукти.

Мазнини. Здравословните мазнини могат да бъдат получени от различни видове ядки и орехови пасти без захар и заместители на захарта, висококачествено масло с най-малко 82,5% мазнини, свинска мас, както и тъмен шоколад. Експертите отбелязват, че в основния хранителен прием приемът на мазнини не трябва да бъде под един грам мазнини на килограм телесно тегло. С наднорменото тегло се препоръчва да се консумират до 0,8 грама мазнини на килограм тегло.

Въглехидрати. Учените напомнят, че здравият човек трябва да яде въглехидрати в количество от най-малко 3 грама на килограм тегло. В диетата трябва да въведете колкото се може повече зърнени култури: просо, елда, ечемик, овес, лимец. В допълнение, трябва редовно да се ядат бобови култури – боб, леща, нахут.

Сладкиши, които също са източник на въглехидрати, трябва да се консумират в изключително малки дози, за предпочитане е да се заменят с плодове. От печенето е необходимо да се даде предимство на продукти от брашно от ръж, царевица или елда.

Фибри. От тази категория продукти в диетата за отслабване трябва да присъстват трици, зеленчуци, билки. Диетолозите съветват да се ядат зеленчуци и билки заедно с месо и риба. Според тях, е полезно да се използват сурови плодове и зеленчуци дневно до 400-500 грама.

коментара

Продължете с четенето
Loading...
loading...

Магазин за бои и мазилки JUB

Facebook

КАЛЕНДАР

май 2019
П В С Ч П С Н
« апр.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

ПОПУЛЯРНИ