Поредният напън за спасяване на предполагаемата „Скаптопара“! Професионални протестъри излизат пред общината, маркират активност по казус, който чака решение

Нов протест пред общината организира утре инициативния комитет от познати професионални протестъри, които неколкократно правиха шествия, озаглавени „Да спасим Скаптопара“. Самото именуване на протеста „Да спасим Скаптопара“, е истински нонсенс, тъй става въпрос за откритите край благоевградското село Покровник артефакти ,за които все още никой не е казал окончателно, че това е древното римско селище „Скаптопара“. И никой не е заявил намерение да съсипе откритите артефакти.

Денят на протеста е събота, а събитие, което да го провокира няма.

Няма решение, няма произнасяне на държавата ,какво ще се случи с находките и минаващата покрай тях автомагистрала „Струма“. Ситуацията е същата като от преди два месеца,когато министър председателят Бойко Борисов пое ангажимента неговите експерти да решат как хем да не спира строителството на магистралата,хем разкопките да не пострадат. От АПИ умуват по въпроса, но все още не са казали последната си дума. Изведнъж протест.

Градът е празен в сезона на отпуските, идея за протеста -няма, което ни кара да мислим, че той е просто ей така, за маркиране на активност и отчитане дейност.

Казусът с АМ Струма и находките край Покровник бе преекспониран от някои заинтересовани, а с намеренията се злоупотребява. Обектът е известен още през 70-те години, когато са първите проучвания на мястото, но не е бил разработен през годините, заради липсата на целенасочено финансиране и никакъв интерес от тогавашните местни власти. Интересът се появи през 2014 година, не заради любов към археологията, а защото започна строителството на АМ „Струма“.

Заедно със строителството и дойде и финансирането на разкопките. Правителството на ГЕРБ и европроектите осигуриха възможност на археолозите да работят на мястото

Археологът Димитров в началото заяви, че важните обекти,които имат експозиционна стойност, трябва да се изместят в страни от пътищата ,но да останат в рамките на същата археологична среда. После промени мнението си по темата и заяви, че трасето на АМ „Струма“ трябва да се измести, за да не се нарушава целостта на обекта.

След обществени обсъждания в Благоевград ,намесата на държавата, в лицето на премиера, археологът отново се спря на първото си твърдение, декларирайки пред медии, че „в днешните условия често се стига до положение, в което похарчените европейски милиони за разкопки и за труд на специалистите не водят до създаването на туристически атракции“.

Изправени сме пред ситуация,която протестите с неясна цел не могат да променят. Магистралата се изгражда с парите на Европа и е жизненонеобходима за развитието на региона, Благоевград и всички съседни градове, през които трябва да мине. Ако тя спре спира и развитието на областта.

Залогът е голям: Ще спрем ли магистралата с искане за изместване на трасето покрай разкопките, или находките ще се изместят на вътре към обекта, без да се променя трасето на магистралата. Само така строителството и ще продължи, както и финансирането на дейностите на археолозите.

Освен при предполагаемата Скаптопара има разкопки край Сандански, Кресна, селата Мощанец, Поленица и Дамяница и др. Всички те са правени, когато са правени пътища. Т.е прави се път,има пари за археология. В с казуса АМ „Струма – разкопки Покровник“, държавата намекна: Спира автомагистралата -спира и финансирането на археологичния обект. И тогава идва големият проблем- нито магистрала, нито разкопки.

Затова и Борисов поиска време за експертите си и учените покрай него, за да се вземе най-правилното решение. Официално становище на АПИ и държава все още няма, а протестърите отново напомнят за себе си. Сякаш организират протестите по предварително начертан,задължителен за изпълнение график, без да мислят за последствията и да са наясно какво искат. Декларират, че искат да се измести трасето на магистрала,а разкопките да останат на мястото, където са, след като експерти подробно обясниха, че това би довело до трайно забавяне на изграждането и и поставя под въпрос финансирането на разкопкит!

Вариантът ни изправя пред реалната възможност магистрала да няма, което автоматично води до спиране и на парите за археология. Така няма да имаме възможност да получим отговор на въпроса „Скаптопара ли е, или не е,археологическият обект?!. Не е ли по-добре да правим шумни събития в търсене на най-удачния вариант – да има магистрала и да продължи работата по разкопките, изчаквайки компетентното мнение на експертите.

Протестърите сигурно има за какво да го правят, но обикновеният гражданин не е наясно – Сега пък за какво протестираме ?! Нали чакаме най-доброто решение?!

В. Попов

struma.com

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене