Борисов за античното селище под „Струма“: „Ще се оправим“

 Да се разкопаят нови обекти от античното селище край Благоевград, които се предполага да са по-същест­вени и стойностни от досега намерените, те да се експо­нират, като там се изложат и досега намерените премест­ваеми ценности. А трасето на автомагистрала „Струма“ да се запази и да мине върху откритите наскоро останки от древно римско селище.

Това е един от вариантите, който се оформи при днеш­ното посещение на премие­ра Бойко Борисов, министри, ръководители на пътната агенция и кмета на Благо­евград Атанас Камбитов на мястото на разкопките и раз­говаряха с местни хора. От всички разговори и подмя­тания на място по време на посещението, се разбра, че това вероятно ще е най-при­емливият вариант. Все пак премиерът поръча на архе­олози, инженери, експерти и политици в най-кратки срокове да му предоставят всички възможни опции с финансови разчети и така да се вземе окончателно решение. Видео на живо от срещата беше пуснато във Фейсбук профила на минис­тър-председателя.

При строителството на ма­гистралата край Струма ар­хеолози намериха античното селище, за което се твърди, че може да е Скаптопара – древен Благоевград. Бяха намерени останки от църк­ва, баня и гробница. Местни хора организираха подписка и протест в защита на наход­ките, които попадат в трасе­то на бъдещата магистрала. Общината в Благоевград също поиска защита на на­ходките в автентичния им вид.

Затова и днес Борисов заведе част от министри, експерти строи­тели и др. на мяс­то, за да разбере лично как може да се разреши проблемната си­туация. И научи, че според проек­та за магистрала „Струма“ осовата линия на пътя минава бук­вално върху разкопките.

Археологът доц. Здравко Димитров от археологи­ческия институт към БАН разведе гостите и им по­каза находките. Обясни, че още няма ясно писмено доказателство дали това е Скаптопара. От думите му се разбра, че за селището се знае още от 1973 г., но допре­ди отчуждаването на имоти­те за магистралата, е било в частни земи и не е проучено. Според мнението му, а и от реплики на археолози пред премиера, се разбра, че при последващи разкопки, се очаква да бъде намерена по-централна част на сели­щето и там се очаква да има още по-интересни и ценни находки от досегашните. Да е същинското селище.

Тази информация накара някои от придружаващи­те премиера, включително и министъра на културата Боил Банов, да лансират иде­ята да се инвестира в новите разкопки в съседство и там да се направи експониране­то, а да не се налага местене на трасето на магистралата.

Вариантите за изместване на трасето на магистралата провокираха негативна ре­акция на присъстващия ми­нистър на транспорта Ивай­ло Московски и на шефа на пътната агенция Дончо Ата­насов. Атанасов заяви, че преместването ще отнеме поне 3-4 години, ще са необ­ходими суми от порядъка на 50 милиона лева. Не виждам кой ще задвижи и подпише за такива суми, заяви Атана­сов. По-късно пък уточни, че ако магистралата мине отдо­лу, сумата ще е 85 милиона лева.

Ако сега трябва да се пре­проектира, да се мести, да се правят нови оценки за въз­действието върху околната среда, нови отчуждения на земи и прочее документа­ция, ако няма гаранции, че ще стане до 2023 г., ще тряб­ва да преместим европей­ските пари за магистралата за други проекти и тя няма да бъде финансирана, заяви и Московски.

Премиерът първоначално беше в добро настроение и с усмивка подмяташе закач­ливи варианти за решаване на проблема. „Може ли да се направи стъклен“, подмет­на той, а някой попита кое, платното на магистралата ли. „Ако може на въжета да я вържем да виси, най-добре, но не може. Ще тър­сим варианти“, зая­ви малко по-късно той. Лансира и идея да се донесе маши­ната за прокопава­не на метрото и да се пробие дупка за магистралата.

„Искаме да се запази. Въпросът е археолозите и инженерите да ми дадат решение. В пожарната едно време не учихме как се мести магис­трала“, заяви още Борисов.

Частично бяха подмята­ни и идеи къде е възможно да се премести трасето на магистралата. Но от общите разговори се разбра, че мно­го варианти няма, защото ве­роятно ще излиза нова архе­ология, а в друга посока пък ще е твърде близо до река Струма. „Трябва да намерим решение – ето ти го трасето. На дясно не можело, на ляво не можело“, гледаше плано­вете премиерът.

Мост пък би разрушил археологията. А и впослед­ствие щял да е опасен и тру­ден за обезопасяване при евентуални катастрофи, зая­виха от АПИ. Премиерът не хареса и опцията да трябва да се плащат нови десетки милиони за отчуждаване на земи.

Гневни реакции и реплики на местните видимо раздраз­ниха Борисов. „Що не дойдо­хте от 73-та, да говорите че тук е златото, да протестира­те“, попита ги риторично той на няколко пъти. „Почни от там да ни благодарите, че го разкопахме, намерихме и сега търсим най-добрите начини да го съхраним и покажем“, препоръча той на друг гневен жител. На въпрос на жена кой е избрал трасето да мине точ­но през този хълм, той заяви: „Виж 2004 г. кой е дал конце­сията, кой управляваше. Не да ми се злобиш на мен тук“.

На тръгване Борисов ус­покои хората: „Добре, това мога да ви кажа, ще се оп­равим“. И поръча в кратки срокове да получи всички възможни варианти с мне­ния на различните експерти и с финансови .

Силвия Стоянова

Вестник “ ТОП ПРЕСА „

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене