Моят Неврокоп
УЧИЛИЩЕ, УЧИТЕЛИ, СЪУЧЕНИЦИ
Неведнъж отивахме да наблюдаваме как снажни и с почернели от слънцето гърбове работници прокопаваха напоителен канал от река Места до Топлицата. Там бе изградена мощна за времето си водноелектрическа централа, която и понастоящем произвежда електроенергия. След завършването на този канал, който гражданите веднага кръстиха с името „Синдиката“, не сме пропускали възможността да се къпем в него. Уреждахме състезания по скокове и премятания във въздуха. Особено смел майстор в изпълненията им бе братовчед ми Марин Шагов. Той стъпваше на бетоновия покрив на един преход (сифона) над канала, смело се превърташе във въздуха и цопваше във водата. Разбира се, този голям за времето си канал, изцяло прокопан с ръчен труд, бе и опасен, нерядко е имало трагични случаи със загинали плувци.
През гладните следвоенни години в мазетата на училищната сграда бе организирана трапезария за социално слаби ученици. Мляко, каквото там ни поднасяха, виждах за първи път. То се приготвяше от мляко на прах в големи консервени кутии. Това сухо мляко се доставяше от международната организация за подпомагане на децата УНИЦЕФ, която днес развива дейност главно в африканските страни. Пак ще изпреваря малко събитията и ще уведомя читателя, че през 1965 година за първи път в България в Завода за дрожди в Разлог произведохме експериментално мляко на прах в доставените от Дания сушилки за дрожди. Това е един малък пример за икономическото и технологичното развитие на страната.
За да ни изхранва, баща ни срещу ракия и вино получаваше малки сандъчета със свинска мас от артелчиците (старшините по прехрана в казармата). Филиите с хляб, намазани с мас и отгоре малко сол и червен пипер, консумирахме като гладни. Неотменно вкъщи с брат ми пиехме профилактично всеки ден по една-две лъжици течно рибено (моруново) масло. И досега, когато се храня със скумрия, си припомням дъха и вкуса на това масло. Свиква се. Днес това рибено масло, обогатено с витамини, вече се произвежда и продава в аптеките във вид на перли, които се поглъщат лесно, без да имат миризма на риба.
В годините на Втората световна война нас, децата, ни привличаше да спорим за военните изделия на воюващите страни. Непрекъснато повтаряхме имената на самолетите Щука, Юнкерс, Илюшин, Як, на танковете Тигър и Т-34, на оръдията Круп и Катюша, на камионите Опел и ЗИС. Тук-там у някои възрастни можеше да се види бинокъл, компас, войнишка каска, фенерче с динамо, което чрез натискане с пръсти произвеждаше ток, и др. Особено преживявахме филмите за войната – сражения, поражения и победи, в началото за немците, по-късно – за съветските войски. Наблюдавал съм как някои зрители се навеждаха, когато от екрана челно към залата се насочваше танк.
Завършвайки прогимназия, през 1948 година се записах ученик в гимназия „Яне Сандански“, която се помещаваше в сегашната сграда на Второ основно училище (Старата гимназия). Учителите в гимназията, която е наследник на Серското педагогическо училище, без изключение бяха личности. В тях виждахме силата и високите критерии за професионализъм, независимост и достойнство.
Като ученик бях стабилен, но не и сред най-добрите. Справях се добре с предметите, които харесвах – биология, химия, физика, руски език, и не толкова с математиката.
В началото директор бе Атанас Бацалов. След напускането му ни представиха новия директор – Иван Бухлев, за когото желая да разкажа малко по-мащабно.
Има една категория хора, които са щастливо и рядко изключение. Те са гордост за рода си, за семейството, за родния си град или село. Това са умните, надарените, колоритните хора. Те определят, така да се каже, характера на своя род, на своя град и народ. Такава личност бе директорът Иван Бухлев, завършил педагогика и история в Софийския университет, офицер, директор, кмет и общественик. Той е изразител на вродените черти на неврокопчанина: трудолюбие, жажда за просвета, гостоприемство, добронамереност, жилавост и предприемчивост. Природата е дала на Иван Бухлев всички тези качества. Той бе като сеизмограф, който улавяше най-фините трептения на човека и обществото. Отличаваше се с изтънчени чувства и задълбочен анализ на живота, политиката, историята. Изключителен оратор, с мощния си басов глас той умееше като никой друг да увлече нас, своите ученици, във величието на България в борбите за освобождение на Македония, да повиши националното ни самочувствие.
Директорът Бухлев умееше да извлича от човека, от ученика, неподозирани качества. Като златотърсач извличаше и изглаждаше нешлифовани диаманти у цели поколения свои ученици и възпитаници. До съвършенство притежаваше способността да наблюдава и прекрасно разказваше анекдоти, вицове и оценки. Умело и умерено ползваше закачката, бъзгането, както казват неврокопчани, и ловко обрисуваше весели случки от живота на присъстващите в компанията му или на други граждани, общински, политически и държавни величия. Притежаваше истински талант да общува.
Спомням си как някъде около 1961 година бай Иван (така се обръщаха към него, което означаваше доверие, уважение; нещо като благородническа титла) канеше много често в компанията си моя милост като новоизлюпен директор на Второ основно училище. Веднъж, след като се бе върнал от някакъв коктейл в София, даде отчет пред всички на чаша бира какво е видял и чул там. Започна най-образно да разказва и накрая заключи: „Какъв коктейл бе, братя, това си беше ядене и пиене, а накрая с един камион не можаха да изкарат кокалите.“ Друг път, ако на масата имаше някой краен въздържател, той го почваше: „Глей го тоя клисар, нито може да яде, нито може да пие… и т. н. По методите на възпитание на децата имаше собствена позиция и неведнъж е заявявал: „Дете, което не е счупило поне един прозорец в живота си, от него човек няма да стане.“
На някои политически и държавни празници в онези години бе прието да се раздават награди – ордени, медали, звания и др. След като ги обявяваха във вестниците и по радиото, неговото заключение бе: „А за трудовите редици – хорa и ръченици.“
Директорът Бухлев беше естествен център на радост, веселие, оптимизъм, осветяващ бедния на вълнения живот. Неговите обобщения и сентенции се повтаряха и коментираха дълго след изричането им.
При една среща с брата на бай Иван – Славчо Бухлев, също уважаван просветен и общински деец, го помолих да ми разкаже за семейството им. Предавам разказа му така, както съм го записал в къщата му на неповторимата улица „Звънчарска“:
„Баща ни Стоян Бухлев е роден в село Горно Броди. Когато пораства и става ерген, му поставят прякора (парамоня) Протата, което на гръцки означава първи, защото е бил най-личен ерген на селото – едър, красив, спокоен. Облечен в типично горнобродски дрехи –беневрек (елек), пояс, потури. Лятно време от бяло платно и типичната фустанела с много плисета, зимно – от домашен вълнен плат. От лявата страна на гърдите се спуска кюстег, масивна верижка от сребро.
Стоян се жени за една от най-красивите моми на селото от рода на братята Хаджидимкови, която за съжаление умира млада през 1918 година. От нея има един син Димитър. Повторната му женитба е с Катерина Попова, дъщеря на тешовския поп – папа Иван или известен още като Мечевия поп. През 1919 година се ражда бъдещият директор на гимназията Иван Бухлев, а през 1934 година – Славчо.
Къща в града баща ни Стоян Бухлев построява през 1928 година. В партерния етаж прави фурна, която отдава под наем, в средата – бакалница, която също отдава под наем на Славчо Контозов, а в прохода баща ни работи до края на живота си като самарджия.“
Като дете аз често посещавах улица „Звънчарска“ и неведнъж съм виждал бай Стоян в тази импровизирана работилница как с теслата и други сечива дяла детайли от дърво, след което с кожа и слама оформя самар за кон, магаре или муле.
(Продължава
в следващия брой!)