Фондация „Неврокоп 1“ набира скорост

 Юлия БАЙМАКОВА

Фондация „Неврокоп 1“ е млада, но вече има реални успехи. Най-значимият от тях е представянето на регион Гоце Делчев като туристиче­ска дестинация с културни забележителности, природни феномени, фолклор и тради­ционни храни. Това стана на среща, проведена под наслов „Единство в многообразието“ в комплекс „Боже име“ – село Балдево. На нея, освен ръко­водствата на четирите общи­ни, присъстваха хотелиери и ресторантьори от региона, както и гости от София, които имат отношение към пробле­мите и могат да помогнат за тяхното решаване. На фору­ма бяха презентирани забе­лежителностите на региона, а хранителни продукти на местни производители бяха предложени за дегустация. Неврокопският ансамбъл за народни песни и танци и дру­ги формации изпълниха ха­рактерни фолклорни творби. За ефекта от проведения фо­рум ще се съди след края на летния туристически сезон, когато ще се направи анализ на резултатите.

Крачка напред към изпъл­нение на целите, които Фон­дацията си е поставила, е и създаването на туристиче­ска карта на регион Гоце Дел­чев и на град Гоце Делчев. Картата съдържа ценна ин­формация, поднесена ясно, разбираемо. В нея са обо­значени над 80 туристически обекта в региона, много от които са леснодостъпни, и 31 забележителности на града. Картата има джобен формат, което я прави още по-удобна за туристите. Ползата от нея вече е оценена от община Гоце Делчев, местни хотелие­ри и ресторантьори, които са я закупили, за да я предлагат на своите гости.

Създателите на картата – Васил Чилев и Николай Да­утов, в момента подготвят и пътеводител, който също ще бъде в услуга на всички, които искат да опознаят Го­цеделчевския край. Пътево­дителят ще съдържа много подробна информация, под­несена на два езика. Дист­рибуцията му ще става чрез бензиностанциите и хотели­те.

Подробна информация за региона и за свободни мес­та в хотелите ще бъде каче­на и в Интернет платформа тип ГРАБО или БУКИНГ. Чрез сайта ще се правят и резер­вации.

Целта на Фондацията не е да прави нещо кампанийно, а системно да подпомага туризма като средство за икономическо развитие на региона. Това от своя страна ще доведе до задържане на младите хора в родния им край. Те ще имат икономиче­ска причина да останат тук и да допринасят за неговия напредък.

Кои са най-близките зада­чи, които Фондацията си е поставила?

Съвсем скоро мостът при ДНА ще се превърне в мост на любовта. За това, разбира се, е нужен подходящ символ, за който думата имат млади­те хора. В момента сред тях се провежда конкурс, който ще продължи до 18 септем­ври. След това компетентна комисия, в която ще участват главният архитект на община Гоце Делчев, ландшафтният инженер в нея и други спе­циалисти, ще открои най-под­ходящата идея, която ще бъде осъществена. Очаква се атракцията да бъде откри­та на празниците на града през месец октомври.

Друга идея на Фондаци­ята е в района на магазин Lidl да бъде издигнат пилон със стрелки, на които да се обозначат разстоянията до местата, където живеят най-много българи от реги­она – Лондон, Мадрид и т. н. Това ще е знак, че ние не сме ги забравили и ги чакаме да се завърнат. Идеята ще бъде реализирана съвместно със Сдружението на предприема­чите и Неправителствената организация „Гоцеделчевци“ – София.

Следващият замисъл може да се приеме като продъл­жение на предишния. Всеки, който се завърне окончател­но в родния си край, да има възможност да засади роза на специално определено за целта място в градския парк, като напише името си и годи­ната на своето завръщане. Надеждата на всички ни е тази алея да става все по-го­ляма…

Задача, която ще се реали­зира в по-дългосрочен план, е възраждането на славата на Неврокопския панаир, на който някога са идвали хора от далечни краища, за да ку­пуват изделията на тукашни­те занаятчии и да предлагат своите стоки. Крайно време е местните производители да имат възможност да по­кажат това, което създават. Намеренията са широко да бъде застъпен и селскосто­панският сектор – зеленчу­копроизводство, млекопро­изводство и т. н. Панаирът трябва да бъде авторитетно изложение, посещавано и от специалисти, които да дават своето мнение за сертифи­циране на регионални проду­кти.

„Имаме всички предпос­тавки да осъществим наме­ренията си – казва Васил Чилев – председател на Фон­дацията – човешки капитал, традиции, воля, перспектива. Нужно е да сме единни, за да дадем тласък на региона.“

Хубаво е, че все повече хора започват да припознават целите на Фондацията като своя ка­уза. Към момента техни­ят брой е 2121. Между тях има и бълга­ри, които живеят в чуж­бина, но работят за популяризиране на регион Гоце Делчев. Сред членове­те на Фондацията са хора с финансови възможности и влияние като Иван Биларев, Иван Златинов, д-р Атанас Кундурджиев, генерал-лейте­нант Андрей Боцев, Богдан Боцев, Стоянка Боцева, Вале­ри Сарандев, Георги Шапков, Иван Ежков, Ваня Бумбаро­ва, Николая Кръстева, Нико­лай Маринов и много други. Всичко това е предпоставка, че амбициозните цели на фондация „Неврокоп1“ са до­стижими.

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене